8 ‘slechte’ excuses om niet sporten

Deel dit artikel:

Pinterest

Er zijn zoveel excuses om niet te hoeven sporten, maar er zijn ook altijd oplossingen. Holly Davidson, jarenlang personal trainer en lifestylecoach, motiveert je in het boek Happy body om toch te gaan sporten. Want er is volgens haar geen excuus om niet te sporten!

‘Ik heb te weinig tijd’

“Zelfs al zou je maar 10 minuten volop knallen, dan kun je daar wel tijd voor vinden. Elke minuut telt. 10 minuten per dag maakt 70 minuten per week en 3640 minuten per jaar. Al die minuten staan voor extra verbrande calorieën, en ook voor een hoop endorfine – het gelukshormoon! Bedenk dat het jouw gezondheid en geluk is waar je in investeert.”

‘Ik kan het me niet veroorloven’

“Je hoeft geen lid te worden van een dure sportschool en ook niet te investeren in allerlei fraaie sportattributen. Je hebt alleen je lichaam nodig (oké, een paar gympies en een sportbeha zijn ook wel fijn).”

‘Ik ben niet fit genoeg’

“Dat zit in je hoofd: je bent best fit genoeg. Iedere sporter is ergens begonnen. Begin op een niveau dat bij je past en bouw dat uit.”

‘Het is te zwaar’

“Begin met wat lichte oefeningen. Naarmate je fitter wordt, krijgt je zelfvertrouwen ook een oppepper en kun je jezelf wat verder pushen.”

‘Ik vind het niet leuk’

“Misschien heb je nog niet de juiste activiteit gevonden. Dan is het tijd om iets anders te kiezen.”

‘Geen schone sportkleren’

“Wees voorbereid. Zorg voor twee setjes, zodat er altijd schone sportkleding in je kast ligt. Leg je sportkleding de avond tevoren klaar, zodat je er ’s ochtends niet naar hoeft te zoeken.”

‘Ik ben gewoon te moe’

“Van sporten is bewezen dat het je energiepeil vergroot. Zeg niet tegen jezelf: ‘Ik ben te moe’, maar: ‘Ik krijg zo vast weer energie, ik zal ervan opknappen.'”

‘Ik heb een blessure*/ik ben ziek’

“Als het ernstig is, moet je misschien even wat rust nemen. Luister goed naar de signalen die je krijgt. Misschien kun je proberen iets te doen wat voorkomt dat die blessure erger wordt. Misschien is het ook de perfecte gelegenheid om iets nieuws te proberen.”

* Als je een blessure of pijn hebt, ga dan niet door de pijn heen. Je lichaam en je gezondheid komen op de eerste plaats; zorg voor een goede diagnose, niet voor een excuus om te stoppen met sporten.

happy-bodyHappy & healthy

Happy body is het must-have wellbeing boek voor iedere vrouw die graag zorgt voor mind, body & soul. Het staat vol wijsheden, tips en adviezen voor de hedendaagse vrouw van elke leeftijd over hoe happy & healthy te blijven in haar drukke bestaan. (Happy Body, eet – ontspan – beweeg Kosmos Uitgevers – ISBN 978-90-215-5927-8)
Het boek is onder andere te bestellen via Bol.com voor € 24,99