Slechte slaper? Eet déze chocolade voordat je naar bed gaat

Deel dit artikel:

Chocolade gaat nog lekkerder smaken als je weet dat het goed is voor je gezondheid. Maar als het nu ook nog eens goed is voor je nachtrust?

Als je slecht slaapt, heb je vast al van alles geprobeerd: een kopje thee, niet meer vlak voor je naar bed gaat tv kijken… Maar wie weet, kan chocolade je écht helpen om eens een nacht heerlijk door te slapen.

Pure en rauwe chocolade

Chocolade wordt gemaakt van cacaobonen, die verpulverd worden tot poeder en waaraan suiker en vet worden toegevoegd. Vervolgens wordt de massa verhit en in de vorm van een reep of bonbon gegoten. Aan melkchocolade wordt meer suiker toegevoegd dan aan pure chocolade – daarom is pure chocolade (hoe puurder, hoe beter) ook gezonder. Maar je hebt ook rauwe chocolade, in de vorm van repen of bijvoorbeeld cacao nibs, waarbij cacao niet hoger verhit wordt dan 42 graden. En hoe minder er aan de cacao gedaan wordt, hoe beter.

Hart- en vaatziekten

In cacao zitten namelijk vitaminen, mineralen, antioxidanten en andere voedingsstoffen die hartstikke goed zijn voor je gezondheid. Volgens het Voedingscentrum blijkt uit onderzoeken zelfs dat cacaopoeder en pure chocolade de kans op hart- en vaatziekten, diabetes-type 2, een hoge bloeddruk en osteoporose verkleinen.

Ontspannen

Maar da’s nog niet alles. Door de flinke hoeveelheid magnesium zouden cacao en rauwe en pure chocolade ook stress verminderen en je spieren ontspannen. Precies díe bijwerking maakt het zo goed voor het slapengaan. En lig je in bed vaak te piekeren? Cacao bevat tryptofaan, een aminozuur dat invloed heeft op je serotoninehuishouding. En laat serotonine nou net dat stofje zijn dat je aan een beter humeur kan helpen.

Buikpijn

Toch is rauwe cacao en chocolade eten niet voor iedereen een goed plan. Sommige mensen kunnen er buikklachten door krijgen. En als je het prikkelbaredarmsyndroom, een verhoogde bloedsuikerspiegel of diabetes hebt, doe je er volgens Gezondheidsnet goed aan om voor je het gaat eten, de huisarts of een diëtist te raadplegen.

Met mate

‘Geniet met mate’ is hoe dan ook van toepassing op elke soort chocolade. Het Voedingscentrum waarschuwt bijvoorbeeld, dat ook pure chocolade alsnog veel vet en calorieën bevat. Een hele reep ervan naar binnen werken, valt dus niet aan te raden. Maar wie weet wat een stukje pure of rauwe chocolade voor het slapengaan voor je doet. Geen straf om het uit te proberen, toch?

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Voedingscentrum, Gezondheidsnet, Well+Good, Culy
Beeld | iStock