Slaapproblemen? Ga naar buiten, voorál in de ochtend

Deel dit artikel:

Als het buiten koud is, blijven we liever binnen. Maar als je ’s avonds vaak wakker ligt, heb je mogelijk juist meer daglicht nodig. Vooral ochtendlicht helpt je sneller moe te worden en op tijd de slaap te vatten.

Daglicht is om veel redenen onmisbaar. Zo hebben we zonlicht nodig voor de vorming van vitamine D3 en is het heel belangrijk voor onze biologische klok. Deze interne klok regelt de meeste ritmes in ons lichaam, zoals ons slaapritme. Ochtendlicht zorgt ervoor dat onze biologische klok weer ‘gelijk wordt gezet’ met het 24-uurs ritme van de aarde. En dat is heel belangrijk als je snel in slaap wilt vallen!

We lopen achter

Dat gelijk zetten van de klok is nodig, omdat ons natuurlijke ritme zo’n twaalf minuten achterloopt op het 24-uurs ritme van de aarde. Zonder ochtendlicht (en zonder wekker) zouden we dus elke dag twaalf minuten later moe worden, later naar bed gaan en ook weer twaalf minuten later opstaan. Veel binnen zitten heeft een soortgelijk effect op je lichaam: je ligt er letterlijk langer van wakker. Vooral uitgesproken avondmensen met een baan van negen tot vijf lopen volgens chronobiologen daarom een groot risico op een chronisch slaaptekort. Want de volgende ochtend gaat die wekker gewoon weer om zeven uur…

Naar buiten dus!

Als je slecht de slaap kunt vatten, is het dus beslist het proberen waard om vaker naar buiten te gaan. Doe dat bij voorkeur elke dag op een vast tijdstip: vroeg op de dag als je moeite hebt om in slaap te vallen (bij voorkeur vóór twaalf uur ’s middags), laat op de dag als je juist last hebt van vroeg wakker worden. Een kwartiertje of langer, afhankelijk van hoeveel je ‘uit de pas’ loopt, is vaak al voldoende om je biologische klok weer gelijk te zetten. Maar uitgesproken avondmensen hebben soms wel twee tot drie uur nodig. Doe dit consequent elke dag. Volgens chronobiologen die het biologische ritme bestuderen is het net als met afvallen: je moet langdurig minder eten voordat je het effect merkt.

Meer daglicht, meer melatonine!

Er is nog een reden waarom daglicht zo belangrijk is voor een goede nachtrust: hoe meer licht je overdag ziet, hoe meer melatonine je lichaam ’s avonds en ’s nachts aanmaakt. In plaats van een melatoninepil te nemen, kun je dus ook gewoon vaker overdag naar buiten gaan!

En kunstlicht dan?

Daglicht heeft op een bewolkte winterdag een lichtsterkte van meer dan tienduizend lux. Een goed verlicht kantoor levert je hooguit vijfhonderd lux op, thuis kom je niet verder dan tweehonderdvijftig lux. Daar gaat dat klokje niet harder van tikken. Als je echt niet naar buiten kunt: een goede daglichtlamp heeft een lichtintensiteit van zo’n tienduizend lux.

Nog steeds klaarwakker?

Blijf je desondanks wakker liggen? Dan spelen waarschijnlijk andere factoren een rol. Dit zijn de vijf belangrijkste verstoorders van een gezonde nachtrust.

Lees ook

Bekijk ook

Met deze zelfgemaakte pompoensoepkommen praten je gasten nog lang na over dat etentje bij je thuis!

Artikelen ontvangen in je mailbox? Ga naar margriet.nl/nieuwsbrief.