Kun je verloren uurtjes slaap wel of niet inhalen?

Deel dit artikel:

Heb je niet voldoende slaap gekregen? Dan kun je altijd het weekend nog gebruiken om die verloren uurtjes in te halen. Of niet?

Doordeweeks een paar korte(re) nachten, in het weekend lekker lang uitslapen om de schade in te halen. Het klinkt alsof je de week erop weer fris en fruitig gaat beginnen, maar helaas. Je kunt slaap niet inhalen, stellen deskundigen. Doe je dat wel, dan eist dat zijn tol van je lichaam.

Vicieuze cirkel

Als je een korte nacht hebt gehad, ben je al gauw geneigd de volgende ochtend extra lang uit te slapen als dat kan. Of om overdag een dutje te doen. Toch is dat geen goed idee. Want als je lang doorslaapt, verstoort dat je biologische klok. “Uiteindelijk voel je je hier luier en chagrijniger door. En het is stressvol voor je lichaam,” legt de Amerikaanse slaapspecialiste Janet Kennedy uit. De kans is groot dat je de nacht erop weer naar het plafond ligt te staren, omdat je overdag al hebt liggen dromen en je dus ‘uitgeslapen’ voelt. En zo kom je in een vicieuze cirkel terecht waarin je uiteindelijk alleen maar minder slaapt.

Niet onschuldig

En een slaaptekort klinkt misschien onschuldig, maar dat is het niet. Te weinig slaap kan serieuze gevolgen hebben voor de werking van je hersenen. Slaap je per nacht minder dan acht uur, dan vertragen je cognitieve functies en de mogelijkheid om informatie te verwerken. Tijdens de nachtrust filtert je brein alle prikkels van de voorgaande dag en maakt het korte metten met alle snippers onnodige informatie. Krijg je onvoldoende nachtrust, dan komen je hersenen daar niet of niet lang genoeg aan toe, waardoor je geheugen kan beschadigen.

Vaste slaaproutine

De oplossing? Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en de wekker op dezelfde tijd te zetten – óók in het weekend. Luister daarnaast vooral naar je lichaam. Ben je te moe om met vrienden af te spreken? Dan is het misschien verstandiger om dat etentje of die borrel te verzetten en lekker te gaan slapen. Zo ben je lief voor je lichaam en goed voor je brein!

Bron | womenshealthmag.nl
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief