Last van rugpijn? Zo kun je toch goed slapen

Deel dit artikel:

Rugpijn is een kwaaltje waar we, naarmate we ouder worden, helaas steeds vaker last van krijgen. Dat is vooral vervelend wanneer je gaat slapen. Kon je als kind nog rustig op een harde vloer in slaap vallen, nu moet je je in allerlei bochten wringen om een beetje een comfortabele houding te vinden. Sommige mensen liggen er letterlijk wakker van.

Hoe kun je de pijn in je rug verlichten zodat je toch een goede nachtrust krijgt? Deze tips helpen! Zo slaap je binnen de kortste keren weer als een roos.

Stop met op je buik slapen

Helaas, buikslapers. Wanneer je altijd op je buik ligt, kan dit behoorlijk pijn gaan doen in je nek en onderrug. Je kunt beter op je zij slapen met een kussen tussen je knieën, of op je rug met een kussen onder je knieën. Wil je toch echt op je buik slapen? Dan kun je het best niet met je hoofd op een kussen liggen, maar het kussen beter onder je bekken leggen.

Probeer een ander matras of kussen

Hoewel dit niet op magische wijze de pijn zal laten verdwijnen, kan een kussen of matras wel een grote invloed hebben op de stand van je rug. Ligt je hoofd te hoog, waardoor je je nek te ver moet buigen? Dan heb je misschien een dunner of zachter kussen nodig. Zakt je ruggengraat helemaal weg in het matras? Dan kan een steviger matras helpen.

Let op je houding overdag

Wanneer je rug alleen ’s nachts pijn doet, hoeft dat niet per se te betekenen dat je niet op de beste manier slaapt. Het kan er ook op wijzen dat je overdag niet de juiste houding hebt. Als je de hele dag met een gebogen rug en nek achter de computer zit of niet rechtop loopt, leg je onnodig veel druk op je rug. Dit ga je voelen wanneer je lichaam weer ontspant, en vaak is dat ’s avonds in bed. Dit kun je voorkomen door gedurende de dag beter op je houding te letten. Loop geregeld een rondje als je achter een bureau werkt en kijk of je wel rechtop zit.

Gebruik de kracht van chilipepers

Capsaïcine is een stof die in chilipepers zit en ze hun pittige smaak geeft. Wanneer je een gerecht met dit soort pepers klaarmaakt, voel je misschien wel dat je vingertoppen ongevoelig worden. Daarom is capsaïcine een goede pijnbestrijder. Dit stofje zorgt ervoor dat de zenuwen in je huid minder pijnsignalen doorkrijgen. Breng je het geregeld aan, dan werkt het als een pijnstiller. Gelukkig hoef je je rug niet in te smeren met chilipepers – bij de apotheek zijn er speciale crèmes met het bestanddeel capsaïcine te verkrijgen.

Heb je (een aantal van) deze tips geprobeerd, maar blijft je rugpijn na een aantal weken aanhouden? Dan is het verstandig om naar de huisarts te gaan.

Bron | purewow.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.