Het risico op diabetes verkleinen? Dít moet je (vaker) op het menu zetten

Deel dit artikel:

Om je gezondheid op peil te houden is een healthy lifestyle de sleutel tot succes. Hierbij speelt genoeg beweging, maar zeker ook de juiste voeding een grote rol.

Wat die juiste voeding precies inhoudt? Als het aankomt op het beperken van het risico op type 2 diabetes, zou je volgens wetenschappers voldoende volkoren producten moeten eten. Dit ontdekten knappe koppen van de Chalmers University of Technology in Zweden en het Deense Cancer Society Research Centre.

22 procent

In de studie werd onderzoek gedaan naar het effect van volkoren producten op de gezondheid. Dit deden de wetenschappers door 55.000 Denen over een periode van vijftien jaar te volgen. Wat bleek? Mensen die dagelijks minstens vijftig gram volkoren granen tot zich namen, hadden het minste kans om type 2 diabetes te ontwikkelen. Vrouwen die deze hoeveelheid volkoren binnenkregen, zouden zelfs 22 procent minder kans hebben op de ziekte dan de proefpersonen die de minst volle granen naar binnen werkten.

Koolhydraatarm

Op basis van zijn studie beweert hoofdonderzoeker Rikard Landberg dan ook dat koolhydraatarme diëten niet goed zijn voor je lijf. “Als het gaat om volkoren producten zijn de onderzoeksresultaten duidelijk,” stelt hij. “Van de vele studies, bij verschillende groepen mensen over heel de wereld, is er geen enkele die negatieve gezondheidseffecten van volkoren granen heeft aangetoond.”

Meer volkoren

Een verkleinde kans op type 2 diabetes is niet het enige voordeel van volkoren producten. Vaak bevatten ze veel vezels die zorgen voor een optimale werking van je darmen. Bovendien weten ze je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Meer volkoren granen binnenkrijgen? Kies bijvoorbeeld voor de volkoren variant van jouw favoriete pasta en kook eens zilvervliesrijst bij je curry in plaats van de witte korrels. Ook havermout is rijk aan volkoren granen. Heerlijk én vullend als ontbijt!

Bron | ad.nl
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.