Híérdoor komt het dus: 5 redenen waarom je niet van je buikje af komt

Deel dit artikel:

Sta je meerdere keren per week in de sportschool, eet je gezond en sla je ál het decemberlekkers af? En lijkt je buikje ondanks al dat afzien niet te verdwijnen? Dat kan verschillende oorzaken hebben. Margriet legt uit.

1. Eenzijdige work-outs

Je kunt zo vaak sporten als je wilt. Maar als je de verkeerde oefeningen doet, kan het lang duren voordat je resultaat ziet. Om ervoor te zorgen dat je buikje slinkt, doe je er goed aan cardio-oefeningen met krachttraining te combineren.

2. Onregelmatig voedingspatroon

Heb je ’s ochtends nooit tijd om te ontbijten en sla je het daarom praktisch altijd over? Dan gaan we nu streng zijn: niet ontbijten is geen kwestie van tijdtekort, maar een kwestie van tijd wíllen maken. Zet je wekker een kwartiertje eerder om iets te kunnen eten; dat zorgt ervoor dat je stofwisseling op gang komt. Eet bovendien om de paar uur iets kleins om ervoor te zorgen dat dit systeem de hele dag optimaal z’n werk kan blijven doen. Wedden dat de omvang van dat eeuwige buikje er wel bij vaart als je het volhoudt en zorgt voor gezonde tussendoortjes?

3. Verkeerde eiwitten

Op de lijst van ingrediënten van veel voedingsmiddelen tref je eiwitten aan. De kans is groot dat je wel aan je dagelijkse portie komt. Alleen wil dat nog niet zeggen dat je ook de gezonde, magere variant binnenkrijgt. Kies in plaats van kaas of rood vlees wat vaker voor kip, peulvruchten of vis. Dat soort voedingsmiddelen zitten tjokvol goede eiwitten die helpen bij het opbouwen van spiermassa en zorgen voor een verzadigd gevoel.

4. Vetvrij eten

Voor mensen die een kilootje of meer kwijt willen, klinkt ‘vet’ bijna als een eng woord. Natuurlijk is fast food niet goed voor de lijn. Maar veel vetarme, verwerkte voedingsmiddelen zijn ook geen goed idee. Die bevatten namelijk vaak veel suiker, iets wat juist dat buikje veroorzaakt. Leg daarom vaker producten die onverzadigde vetten bevatten in je winkelmandje, denk hierbij bijvoorbeeld aan noten en sojabonen. Daarmee ben je verstandig bezig, omdat ze minder snel worden opgeslagen als vet.

5. Je bent in de overgang

Iets waar je weinig invloed op hebt, maar wat wel een rol speelt bij het kweken van een buikje: de menopauze. Als je hiermee te maken krijgt, daalt de hoeveelheid oestrogeen in het lichaam. Hierdoor verplaatst extra vet dat je lichaam opslaat zich vooral naar de buikstreek. Maar er is gelukkig ook goed nieuws: want ná de overgang zouden vrouwen makkelijker afvallen dan jongere vrouwen. Een klein beetje beweging kan dan al wonderen doen, dus van dat buikje veroorzaakt door de oestrogeendaling ben je tegen die tijd zo weer af.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | hln.be
Beeld | iStock