Dit is waarom je na een maand diëten toch weer zwicht (en zo lukt het wel)

Deel dit artikel:

Eerst mogen we nog volop genieten van de vele kerstdiners en -borrels. Maar als 2019 aanbreekt, wordt het voor veel mensen toch weer tijd voor goede voornemens. Staat diëten ook hoog op je prioriteitenlijstje, maar houd je het nooit lang vol? Volgens de Amerikaanse voedingsspecialist Jay Nixon komt dat door één ding.

Als we Nixon – schrijver van het boek The overweight mind – mogen geloven, heeft het alles te maken met je instelling. Zo val je volgens hem niet af wanneer je ‘psychologisch niets hebt veranderd’. In zijn boek legt de deskundige uit dat maar twintig procent van de slagingskans van je dieet komt door wat je eet en hoe vaak je sport. De rest zit tussen je oren. “Een verandering in je mentaliteit is wat écht leidt tot langdurig en blijvend gewichtsverlies.”

Foute zinnen

Het veranderen van je instelling hoeft volgens Nixon geen onbegonnen zaak te zijn. Het kost misschien even tijd voordat je écht om bent, maar je woordgebruik kan al wonderen doen. Zo zijn er drie manieren waarop je zijns inziens je zinnen niet meer mag beginnen. Namelijk: ik houd niet van, ik kan niet en ik zal nooit. “Mensen gebruiken die zinnen zo vaak dat ze zich er zelfs niet meer van bewust zijn,” stelt hij. “En dat terwijl al die negatieve gedachten een belangrijke invloed hebben op je sport- en dieetdoelen.

Begin jij ook negen van de tien zinnen op het gebied van diëten en sporten op die manier? Nixon legt uit hoe je op een simpele manier kunt omdenken.

‘Ik kan niet…’

“In plaats van voortdurend tegen jezelf te zeggen dat je niet tien keer kunt opdrukken, kun je beter bedenken wat je wél kunt,” aldus voedingsexpert Nixon. Lukt het dus wel één keer, wees daar dan trots op en doe er alles aan om er twee push-ups van te maken. “Op die manier ga je door totdat je je doel hebt bereikt.”

‘Ik houd niet van…’

Als iemand zegt dat-ie ergens niet van houdt, heeft dat volgens Nixon vaak te maken met een vervelende ervaring uit het verleden. Zo kan het zijn dat iemand geen spinazie lust, doordat diegene een keer ziek is geworden na het eten van die groente. Wat de voedingsspecialist doet, is zijn patiënten aanleren om zich niet te laten beïnvloeden door zulke gebeurtenissen. “Ik probeer mensen uit te leggen dat onaangename herinneringen van toen niet per se hun huidige gedrag hoeven te bepalen. Door anders te kijken, verdwijnt die negatieve associatie met een bepaalde smaak en wordt het gemakkelijker om gezonder te gaan eten.”

‘Ik zal nooit…’

Als mensen hun zin op deze manier beginnen, hebben ze eigenlijk al vastgelegd dat ze iets níét gaan doen. Op een gegeven moment kan het een principekwestie worden om iets nooit te doen of nooit te willen proberen. Maar ook principes kun je laten varen. “Doe ook hier een poging je gedachte te herformuleren: denk na over wat je wilt proberen te bereiken,” adviseert Nixon. “Zeg bijvoorbeeld niet dat je nooit vroeg op zult staan om te sporten, maar bedenk hoe vaak per week je bereid bent dat wel te doen. Concentreer je vervolgens op hoe je die goede gewoonte kunt blijven volhouden en beloon jezelf, bijvoorbeeld met nieuwe sportschoenen of een leuk jurkje. Dan weet je waar je het voor doet – naast een lager gewicht, een strakker lijf en een betere conditie, natuurlijk.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | hln.be
Beeld | iStock