Zó houd je jouw goede voornemens vol

Deel dit artikel:

Goede voornemens máken is één. Ze ook volhouden is een tweede. Hoe zorg je ervoor dat het dit jaar wél lukt?

Gewoon doen én blijven doen

Kleine dagelijkse veranderingen kunnen een groot verschil maken. Tien minuten per dag mediteren en je voelt je steeds vaker ontspannen. Gezonder eten? Vervang elke avond het ongebreideld snoepen voor de tv door een paar dadels en je staat fitter op. Wil je een boek schrijven? Met een half uur schrijven per dag staat er binnen een paar maanden een verhaal op papier. Het kost meestal niet veel tijd of moeite om kleine dingen te veranderen, maar wél discipline. Kleine veranderingen zijn gemakkelijk door te voeren. Maar ook gemakkelijk níét door te voeren.

Kaizen: elke dag een kleine stap

Veel pogingen tot gezond eten, meer bewegen of geregeld de administratie bijhouden stranden. Hoe komt dat? Waarschijnlijk was het doel dan te groot, zegt Amerikaan Robert Maurer, hoogleraar psychologie aan de medische faculteit van de uni-
versiteit van Los Angeles. Hij schreef het boek De kunst van Kaizen, een van oorsprong Japanse methode om te veranderen. In zijn boek legt Maurer uit hoe je met kleine stapjes je leven kunt veranderen. Zo 
adviseerde Maurer een patiënt met overgewicht om elke dag een 
minuut voor de tv te lopen. Dat lukte. Ze kreeg de smaak te pakken en vroeg zelfs om meer oefeningen. Volgens Maurer vergroten grote, 
radicale veranderingen onze angst, waardoor ze vaak mislukken. Onze hersenen schakelen bij angst direct in de vlucht-/vechtmodus, een alarmsysteem dat andere functies lamlegt, waaronder de wil om 
bijvoorbeeld gezonder te eten. Kleine stapjes doen geen appel op je alarmsysteem. De hersenen maken nieuwe verbindingen, waardoor je na een tijdje plezier kunt ondervinden in veranderen. Dan is het niet meer de kunst om te beginnen, maar wordt het de kunst om na dat 
kleine dagelijkse stapje – een minuut lopen voor de tv, vijf minuten 
administratie doen – te stoppen.

Te vroeg? Bereid je voor!

Soms wil je wel veranderen, maar kan het nog niet. Het ontbreekt je bijvoorbeeld nog aan tijd, energie of geld. Je hoeft dan niet stil te zitten, je kunt je alvast voorbereiden. Stel jezelf daarbij de volgende drie vragen:

Wat heb ik nodig om te veranderen?
Heb je voor jouw plan geld, kennis of een ruimte nodig, 
onderzoek dan hoe je hieraan kunt komen. Door ander of meer werk te zoeken bijvoorbeeld, een financier te vinden of geld te lenen, door een opleiding te volgen of de eigenaar van een leegstaande ruimte te benaderen.

Ben ik fit genoeg om me in te zetten 
voor deze kleine omwenteling?
Slaap je voldoende, beweeg je geregeld en eet en drink je 
gezond genoeg om je te kunnen concentreren op je nieuwe taak?

Staan mijn familie en vrienden ook 
achter mijn verandering?
Heb je de mensen met wie je samenleeft of werkt verteld over je plan en steunen ze je? Nog niet? Breng ze dan op de hoogte. Dat kan helpen bij het doorvoeren van je 
verandering. Als het even tegenzit, kunnen ze je motiveren om door te zetten en ze kunnen je prijzen als het goed gaat.

m01-cover

Dit is een gedeelte uit het dossier ‘Nu lukt het wel’ uit Margriet 2017-01. Lees het hele dossier op Blendle, ook kun je editie 2017-01 nabestellen via Tijdschrift365.nl.

Lees ook:

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief