Meer rust in je hoofd? Doe alles met aandacht!

Deel dit artikel:

Als je het erg druk hebt, werkt het juist ontspannend om dagelijkse routines met aandacht te doen. Je wordt je hierdoor bewust van wat je voelt, denkt en doet en je creëert meer rust in je hoofd. Hierbij vijf simpele voorbeelden die je dagelijks kunt toepassen.

Doe één ding tegelijk

Doe één ding in plaats van drie tegelijk. Stel jezelf de vraag: wat is op dit moment het belangrijkste waarmee ik bezig wil zijn?

Observeer jezelf

Doe af en toe een stapje terug en ga na wat je voelt, wat je denkt, hoe je stemming is en haal een paar keer bewust adem.

Praten en luisteren

Praat en luister met aandacht. Luister naar een ander zonder wat hij of zij zegt leuk of vervelend te vinden of het meteen ermee eens of oneens te zijn. Denk ook niet na over wat jij straks zult zeggen.

Eten

Merk op hoe je je vork naar je mond brengt. Wees je ervan bewust hoe het eten eruitziet. Kun je de geur ruiken? Neem een hap. Proef de smaak, voel wat er in je mond gebeurt, hoor jezelf kauwen en slik dan pas door. Als je merkt dat je aandacht afdwaalt, breng je die terug naar het eten.

Lopen en fietsen

Als je loopt, richt je je aandacht op je voeten. Als je fietst, focus je je op het contact met de fiets via je handen, voeten en billen. Volg je route alsof het de allereerste keer is: kijk om je heen. Wat zie je? Wat ruik je? Wat voel je? Voel de lucht langs je gezicht, armen en benen.

super-meMeer praktische tips?
Je wilt meer energie en niet elke avond uitgeput op de bank hangen. Je wilt die ultieme combinatie van gezondheid, geluk en succes. Het liefst nú meteen. Dat kan. Pak Super me! van Kiki Verbeek erbij, met praktische en direct bruikbare tips voor de rest van je leven. Het boek is online te bestellen via Thema.nl voor € 17,50.