‘Wat schudt daar zo?’ Zeven tips om vliegangst te verminderen

Deel dit artikel:

Hoera, de zomervakantie staat alweer bijna voor de deur! Maar wat als je graag wat verder weg wilt en het eng vindt om te vliegen? Deze tips van experts helpen om je vliegangst te overwinnen.

Eigenlijk betekent vliegangst helemaal niet dat je bang bent om te vliegen, weet Teije Koopmans. Als klinisch psycholoog en psychotherapeut bij stichting Valk helpt hij mensen (weer) het vliegtuig in. “Het is altijd gekoppeld aan andere angsten,” vertelt hij aan nu.nl. “Vliegangst op zichzelf bestaat niet. Er zijn allerlei onderliggende angsten die het kunnen veroorzaken.” Zo kun je in feite bang zijn om de controle te verliezen. Of je vindt het eng om in een afgesloten ruimte te zitten en niet weg te kunnen wanneer je wilt.

Zo pak je vliegangst aan

Volgens Koopmans moet je daarom eerst weten wat die onderliggende angst(en) veroorzaakt en dát vervolgens aanpakken. “Daarna kun je pas van je vliegangst af komen.” Dit kan met kortdurende therapieprogramma’s speciaal tegen vliegangst. Maar als je nog niet zo bang bent dat je helemaal niet meer durft te vliegen, kun je met onderstaande tips al veel overwinnen.

Tip 1: informeer je goed

Het enge van vliegen is dat áls het misgaat, het vaak meteen einde verhaal is. Dit soort verhalen haalt ook steevast de krant, waardoor we toch een beetje met klamme handjes in het vliegtuig zitten zodra het begint te schudden. Toch is het nog altijd het veiligste vervoersmiddel. “Vliegen is absoluut niet gevaarlijk,” zegt angstcoach Mike Hoffmeister op nu.nl. “Bij wijze van spreken ben je in het vliegtuig veiliger dan in de auto, trein of bus op de weg ernaartoe.”

Mensen met vliegangst doen er volgens Hoffmeister daarom verstandig aan zich goed te informeren. En dat doe je niet door naar Air crash investigation op Discovery Channel te kijken, maar door harde feiten op te zoeken. “Google hoe een vliegtuig werkt en hoe het kan vliegen. Dan snap je beter dat het absoluut niet gevaarlijk is. Vind je turbulentie juist eng? Zoek dan op wat dit precies inhoudt. Voor veel mensen is dit al voldoende om met een zekerder gevoel aan een vlucht te beginnen.”

Tip 2: vermijd suiker en cafeïne

Door de stress is je hartslag al verhoogd. Suiker en cafeïne versterken dat alleen maar, stelt Hoffmeister. Ga dus niet aan de Red Bull, maar neem ook liever geen koffie of chocoladereep. De stoffen theobromine en cafeïne in cacao zorgen voor een verhoogde alertheid, hoewel het effect minder sterk is dan van koffie. Pure chocolade bevat minder suiker maar meer cafeïne dan lichtere chocolade.

Tip 3: eet geen zware maaltijd voor het vliegen

Het gebrek aan beweging in het vliegtuig kan vervelende klachten geven en zorgen voor obstipatie en winderigheid, iets waar veel mensen sowieso al snel last van krijgen als ze gespannen zijn. Stress slaat nu eenmaal vaak op de darmen. Door te kiezen voor een lichte maaltijd voorkom je dat je je tijdens de vlucht lichamelijk nog slechter voelt.

Tip 4: doe ademhalingsoefeningen

Ben je erg gespannen tijdens de vlucht? Ademhalingsoefeningen, hoe eenvoudig ook, kunnen enorm helpen. Met ademhaling kun je je stresssysteem, dat voor alle vervelende klachten zoals buikpijn en zwetende handen zorgt, als het ware ‘deactiveren’. Dat doe je door rustig en diep adem te halen. “Het brengt je direct tot rust,” vertelt de angstcoach. “Door je ademhaling aan te passen, geef je een seintje aan je lichaam dat je de controle hebt.”

Tip 5: vraag de bemanning om hulp

“Licht het vliegtuigpersoneel in en vertel hen over je angst,” adviseert Hoffmeister. “Dan kunnen ze je informeren over de vlucht en af en toe bij je langskomen om te vragen hoe het gaat.” Doe dit bij voorkeur zo snel mogelijk nadat je in het vliegtuig bent gestapt en niet pas als de spanning al behoorlijk is opgelopen.

Tip 6: Maak een praatje met je medepassagiers

Het zal je niet van je vliegangst afhelpen, maar afleiding werkt heel goed als tijdelijke oplossing, stelt Hoffmeister. “Probeer je precies zo te gedragen als je bijvoorbeeld thuis of in de trein zou doen. Voer een gesprek met je reisgenoot. In een gesprek kunnen gedachten niet zo snel gaan als wanneer je als een zombie voor je uitstaart en je je angst alleen maar groter maakt. Eet wat, drink wat, lees wat, doe een spelletje, kijk een film of een serie.”

Tip 7: blijf vliegen!

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar het beste medicijn tegen vliegangst is… vliegen! “Als je vliegen blijft vermijden, wordt het moeilijker en moeilijker,” zegt Hoffmeister. Hij adviseert zijn cliënten daarom zo snel mogelijk nog een keer te vliegen als het een keer beter is gegaan. Je stressreactie wordt namelijk steeds minder heftig als je keer op keer op een goede manier ingrijpt. Volgens Koopmans zal je vliegangst zo uiteindelijk zelfs helemaal verdwijnen. “Meerdere mensen hebben na het overwinnen van hun vliegangst zelfs hun vliegbrevet gehaald!”

Bronnen | nu.nl, Voedingscentrum
Beeld | iStock

Lees ook

Dit gebeurt er allemaal met je lichaam als je in het vliegtuig zit
‘Ik wil naar huis!’ Wat helpt tegen heimwee?
Dit zijn de 5 slechtste dingen om te eten vlak voordat je naar bed gaat

Bekijk ook

Zo slaap jij heerlijk tijdens die warme zomernacht.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.