Wat is een goede mindfulness app?

Deel dit artikel:

Pinterest

Het lijkt misschien wat tegenstrijdig: innerlijke rust vinden met een apparaat dat constant je aandacht opeist met bliepjes en berichtjes. Toch kan een app op je smartphone goed werken om dagelijkse stressprikkels beter het hoofd te bieden, zegt mindfulness-teacher Marisa Garau. Dit zijn haar drie tips.

“Mindfulness is als gymnastiek voor je brein, wat ook betekent dat het alleen goede resultaten kan geven als je regelmatig oefent,” weet Marisa. “Veel mensen die een mindfulness-cursus hebben gevolgd vallen vaak terug in hun oude gedrag omdat zij thuis niet meer toekomen aan de meditaties. Een mindfulness-app is dan een handig hulpmiddel om toch te blijven mediteren en mindfulness toe te passen in je leven.”

‘Insight Timer’: klankschalen en geleide meditatie

Deze app biedt behalve een uitgebreide keuze aan Tibetaanse klankschalen voor als je zelfstandig wilt mediteren, ook zeshonderd gratis geleide meditaties die ingesproken zijn door beroemde en professionele meditatiemeesters. De meditatie begint en eindigt wanneer jij wilt, en je kunt de instellingen opslaan: handig voor je volgende meditatie. Ook biedt deze app een dagboekfunctie, zodat je aan het einde van een meditatie kunt opschrijven hoe het ging en wat je hebt ervaren. Heel bijzonder is dat je via de app verbinding kunt maken met andere Insight-gebruikers om samen met hen te mediteren.

Voordeel: mediteren waar en wanneer je wilt, zelfstandig of met begeleiding, prachtige klankschalen, te gebruiken tijdens je yogaoefeningen.
Nadeel: als je van alle toepassingen gebruik wilt maken, moet je voor een upgrade betalen. De app is Engelstalig.

‘Mindfulness Coach App’: gratis mindfulness-cursus

Deze Nederlandse app is in Nederland ontwikkeld door VGZ en wordt gratis aangeboden, ook als je niet bij VGZ verzekerd bent. Als je je vaak opgejaagd voelt en altijd met ‘morgen’ bezig bent, dan is deze app een praktisch hulpmiddel om concentratie aan te leren en in het nu te blijven. De app biedt zowel losse oefeningen als een compleet programma van vijf weken. De app stuurt je dan vijf weken lang de oefeningen en meditaties toe. Van de losse oefeningen kun je zelf bepalen hoe lang deze moeten duren. Ideaal om te wennen aan mindfulness dus.

Voordeel: de app is gratis, ook voor niet-leden van VGZ, Nederlandstalig.
Nadeel: doordat je zelf kunt bepalen hoe lang een oefening duurt, kies je vaak voor korte sessies (want je hebt het al zo druk) waardoor je nog steeds niet echt in rustmodus komt.

‘Smiling Mind’: voor jou en je kind

Smiling Mind is speciaal voor tieners en adolescenten ontwikkeld door Australische psychologen, maar biedt ook meditaties voor volwassenen. Leuk als je zelf graag mediteert en het je kind ook wilt aanleren. Het is een speelse, maar beslist geen kinderachtige app met diverse meditaties voor verschillende leeftijdscategorieën. De app is in het Engels, maar dat is voor Nederlandse kinderen vaak geen probleem. De non-profit organisatie Smiling Mind stelt de app gratis ter beschikking, omdat zij kinderen uit alle bevolkingslagen innerlijke rust en helderheid gunt. Je kunt een bescheiden bedrag doneren zodat dit professionele team goede mindfulness-programma’s kan blijven ontwikkelen.

Voordeel: de meditaties voor kinderen zijn ook voor volwassenen heel prettig.
Nadeel: na afloop geeft de app feedback, wat een gevoel van ‘je best moeten doen’ kan oproepen.

Meer mindfulness apps vergelijken? Ontdek ze op de site van Marisa Garau >

Geen tijd voor meditatie?

Heb je geen tijd om te mediteren, maar wil je toch wat aan je stress doen, dan biedt Marisa Garau ‘mindfulness zonder meditatie’. Haar Karma Kickstart Programma is een effectieve en laagdrempelige e-cursus die je leert mindful te zijn in alles wat je doet. Je hoeft er dus geen tijd voor vrij te maken en je oefent met alledaagse taken. Lees er meer over in het e-boek In De Flow Van Mindfulness, gratis te downloaden.