Wat geeft jou energie? Stel jezelf deze 3 vragen en je weet het!

Deel dit artikel:

Wat maakt jou eigenlijk gelukkig? Waar krijg je energie van en wat voor activiteiten zuigen je alleen maar leeg? Beantwoord deze drie vragen op papier en je weet wat je te doen staat.

1. Wat heb je afgelopen maand gedaan en hoe voelde je je daarbij?

Pak je agenda om te kijken wat je de afgelopen maand hebt gedaan en bedenk hoe je je daarbij voelde. Maak een lijstje, bijvoorbeeld in je dagboek of een notitieblok, met aan de linkerkant de dingen die je energie hebben gegeven en aan de rechterkant de activiteiten die je juist energie hebben gekost. Schrijf dit echt op, je wordt je bewuster van ingesleten gewoontes en wat voor effect deze op je hebben.

2. Hoe kun je energievreters uit je leven bannen?

Bekijk de lijstjes die je hebt gemaakt. Besteed je wel genoeg tijd aan de dingen die jou energie geven, of ben je voornamelijk bezig te voldoen aan je verplichtingen? Hoe kun je de energievreters uit je leven elimineren?

Probeer nu wat afstand te nemen en bedenk: kan ik het afzeggen? Kan ik het een keer overslaan? Kan ik het uitbesteden? Kan ik om hulp vragen? Maak daarvoor drie lijstjes: eentje met ‘Ik kan‘, daaronder eentje met ‘Ik ga’ en daaronder weer eentje met ‘Ik wil niet meer’ .

Schrijf op wat in je opkomt, in welk lijstje dan ook. Het maakt niet uit als je bijvoorbeeld minder bij ‘Ik ga’ kunt bedenken – het gaat erom dat je bewust nadenkt over wat je concreet kunt doen om energievretende activiteiten uit je leven te bannen.

3. Hoe kun je energiegevers beter in je leven passen?

Kortom, wat wil je méér doen? Welke activiteiten wil en kun je vaker ondernemen? Hoe maak je je leven leuker? Maak hetzelfde soort lijstje als bij vraag twee, dit keer met ‘Ik kan’, ‘Ik ga’ en ‘Ik wil’ (in plaats van ‘ik wil niet meer’) en dan voor de activiteiten die je energie géven. Bijvoorbeeld: ‘Ik wil vaker een boswandeling maken’ en ‘Ik kan in het weekend een ochtend voor mezelf reserveren om te gaan wandelen’.

Voer het deze week nog uit

Schrijf vervolgens een goed voornemen op, hoe en wanneer je dit gaat doen en voer dat déze week nog uit. In een lijstje kan dat er als volgt uitzien: ‘Goed voornemen’, ‘Hoe’, ‘Wanneer’.

Rust in je hoofdMeer rust in je hoofd?

Deze oefening komt uit het boekje Rust in je hoofd van Psychologie Magazinemet 15 inzichtgevende denk-, teken- en schrijfopdrachten.

Meer lezen

4 tips om ons niet te laten leiden door angst

Test: hoeveel stress krijg jij van je werk?