Waarom koken goed is voor je geestelijke welzijn

Deel dit artikel:

Na een lange werkdag de tijd nemen om uitgebreid te koken: niet iedereen wordt daar even gelukkig van. Toch kun je hier maar beter wel zin voor maken. Het bereiden van een maaltijd of het bakken van een zoete lekkernij heeft veel positieve effecten op je geestelijke welzijn.

Hoewel koken voor velen een dagelijkse terugkerende routine is, ervaren we er een ander gevoel bij dan bijvoorbeeld bij het opvouwen van de was. Dit komt doordat voeding is gelinkt aan ons ingebouwde beloningssysteem: koken leidt immers tot eten. En eten zorgt ervoor dat we een voldaan gevoel krijgen. Daarnaast zijn er nog een paar andere mooie voordelen aan het bereiden van voedsel:

1. Het brengt rust

Of je nou een keukenprinses bent of niet: koken maakt rustig. Wanneer je je focust op het snijden van groenten, kalmeert dat je geest omdat je je moet concentreren op een simpele handeling. “Het is een voedende, centrerende handeling die me doet vertragen en me concentreren,” stelt foodblogger Ellen Kanner. “Niet voor niets wordt koken vaak als creatieve therapie gebruikt bij de behandeling van mentale en gedragsmatige gezondheidsproblemen, waaronder depressie, angst, eetstoornissen, ADHD en verslaving .”

2. Het houdt je brein gezond

De laatste jaren worden er steeds meer verbanden gelegd tussen bepaalde voedingsstoffen en de werking van ons brein. Zo zijn onze hersenen gebaat bij een voldoende inname van omega 3, B-vitaminen, ijzer, zink, magnesium en aminozuren. Om er zeker van te zijn dat je hersenen voldoende krijgen van deze essentiële voedingsstoffen, helpt het om precies te weten wat je aan voeding binnenkrijgt. Koken helpt daarbij, omdat je dan volledig in de hand hebt wat je eet.

3. Mindfulness

Huwelijks- en familietherapeut Lisa Bahar moedigt haar cliënten aan om samen te koken. “Het heeft te maken met mindfulness. Wanneer je je bewust bent van de ingrediënten en de manier waarop ze de keukentafel bereiken, ben je minder bezig met piekeren en kleine irritaties. Mindfulness helpt ook om stress te verminderen en bevordert meer levenslust.”

4. Creativiteit en zelfvertrouwen

Koken is daarnaast een geschikte manier om jezelf creatief te uiten. “Stap af van het kookboek,” adviseert Kanner. “Stel jezelf de vraag in welke smaken je zin hebt. Ga niet hameren op een lange lijst met ingrediënten, maar laat je inspireren door wat er in je op komt of door een ingrediënt dat nog in de koelkast ligt. Voor je het weet heb je je eigen nieuwe recept ontwikkeld. Je zult zien dat het een boost geeft aan je zelfvertrouwen.”

5. Samenwerking en communicatie

Koken met een partner kan communicatie en samenwerking stimuleren. “Een maaltijd op tafel zetten betekent elkaars verschillen opzij zetten en focussen op de taak die moet worden gedaan,” zegt Kanner. “Als je niet dezelfde voorkeuren en ideeën hebt, is dit ook een kans je vaardigheden voor conflictoplossing aan te scherpen. Je zou kunnen zeggen: oké, ik weet dat je van aardappelen houdt, dus laten we ze vanavond maken, maar dan zou ik graag de volgende keer quinoa willen bereiden,” zegt Kanner. “Het is de ideale oefening voor wie het lastig vindt om compromissen te sluiten.”

Lees ook
Zoveel moet je per dag bewegen om je hersenen jong te houden

Bron| Psychology Today
Beeld| iStock