Voel je je rot? Een succesvolle manier om jezelf snel op te peppen

Deel dit artikel:

Gevoelens analyseren werkt vaak averechts. Gelukkig bestaat er een eenvoudige manier om je snel beter te voelen: door jezelf vanuit de derde persoon te bekijken. Belachelijk simpel, maar het werkt! 

Als we niet lekker in ons vel zitten, kunnen we vaak eindeloos onze gevoelens analyseren. ‘Waarom voel ik me zo rot?’ ‘Waarom heb ik dat nou gezegd?’ Maar volgens onderzoek werkt dat geanalyseer vaak averechts, omdat we geneigd zijn te blijven rondcirkelen in negatieve gedachtes.

‘Waarom reageerde Ellen nou zo heftig?’

Tijd om uit die vicieuze cirkel te stappen dus! Wat wél werkt is na een vervelende situatie over jezelf nadenken vanuit de derde persoon, schrijft Psychologie Magazine. Dus niet: ‘Waarom reageerde ik nou zo heftig op die opmerking?’, maar: ‘Waarom reageerde Ellen (of Johan) nou zo heftig op die opmerking?’

Minder geëmotioneerd

Dat klinkt misschien belachelijk simpel, maar de Amerikaanse psychologen Ethan Kross en Özlem Ayduk ontdekten dat zo’n self-distanced aanpak heel effectief is. Zo vroegen zij proefpersonen zich een vervelende gebeurtenis uit het recente verleden levendig voor de geest te halen en daar vervolgens vanuit zo’n derdepersoonsperspectief op terug te blikken. De deelnemers raakten minder geëmotioneerd en zagen ineens dingen die ze daarvoor niet hadden gezien, waardoor ze de situatie beter konden relativeren.

Meer oplossingen

Dus, voel je je ergens schuldig over, of zit je jezelf iets anders te verwijten? Door jezelf en de situatie eens vanuit een ander te bekijken, kun je sneller zien dat je een situatie of een opmerking ook op een ándere manier kunt beoordelen of opvatten. Hierdoor heb je bovendien meer oog voor mogelijke oplossingen!

Rianne Marijs