Niet lekker in je vel? Deze voedingsmiddelen zorgen écht voor een beter humeur

Deel dit artikel:

Heb je last van een winterdepressie of zit je om een andere reden even niet zo lekker in je vel? Grote kans dat je dan geneigd bent naar comfortfood. Maar deze producten, die vaak rijk zijn aan suiker en vet, zorgen maar kort voor een positief gevoel.

Wil je je langdurig blij voelen? Dan kun je beter voor andere voedingsmiddelen kiezen. Bepaalde voedingsstoffen dragen namelijk écht bij aan een zonnig humeur.

Bananen en tonijn

Eén van de belangrijkste stoffen die bijdragen aan een vrolijk humeur, is magnesium. Deze stof ondersteunt namelijk de productie van het hormoon serotonine. Dit hormoon brengt een gevoel van tevredenheid en allerlei andere fijne en relaxte gevoelens. Wanneer je dus even in een dipje zit, kan het helpen om wat meer magnesiumrijke producten in je boodschappenmandje te stoppen. Je vindt deze voedingsstof terug in sommige vissen zoals heilbot en tonijn, maar ook artisjok, bananen, gedroogde vijgen, walnoten en bruine rijst zijn rijk aan magnesium.

Avocado

Omega 3 is een essentieel vetzuur dat erg belangrijk is voor een goede gezondheid. Maar wist je dat ook déze voedingsstof bijdraagt aan de productie van serotonine? Uit vele onderzoeken blijkt bovendien dat een tekort aan deze vetzuren zelfs kan leiden tot een depressie. Wanneer je even slecht in je vel zit, mag deze voedingsstof dan ook niet in je dieet ontbreken. Je vindt de stof onder andere in zalm, sardines, tonijn, avocado en walnoten. Daarnaast zijn ook chia-zaad en kokos rijk aan omega 3.

Melk en cashewnoten

Een derde voedingsstof die goed is voor je humeur, is het aminozuur tryptofaan. Ook deze stof heeft een gunstige invloed op je serotonineproductie. Tryptofaan vind je in verschillende noten, pitten en zaden, maar ook in melk, bananen, kikkererwten. Een klein handje cashewnoten of pompoenpitten kan er al aan bijdragen dat je humeur naar de zonnige kant uitslaat. Tryptofaan heeft ook invloed op het slaap-/waakritme. En een goede nachtrust draagt sowieso bij aan een beter humeur!

Spinazie en spruitjes

Veel Nederlanders hebben, zonder dat ze het weten, een tekort aan foliumzuur. Door dit tekort kun je last krijgen van vermoeidheid en te lage serotonine-gehalten. Het is niet voor niets dat mensen die lijden aan een depressie, vaak foliumzuur krijgen toegeschreven in combinatie met vitamine B12. Deze stoffen versterken namelijk de werking van antidepressiva. Foliumzuur kun je ook uit je voeding halen. Producten die rijk zijn aan foliumzuur zijn o.a. spinazie, asperges, spruitjes en avocado.

Langzame koolhydraten

Daarnaast kan ook een tekort aan koolhydraten zorgen voor een slecht humeur. Niet alleen omdat het een goede brandstof is; het draagt ook bij aan de productie van serotonine. Het beste kun je kiezen voor complexe (langzame) koolhydraten, zoals volkoren producten, groente en bonen. Deze bevatten vezels die onder andere de negatieve effecten van bloedsuikerschommelingen verminderen. Wil je je humeur echt een boost geven? Kies dan voor venkel. Deze groente valt ook onder de complexe koolhydraten en helpt het lichaam om een regelmatige aanvoer van glucose te ontwikkelen. Daardoor voorkomt deze groente dat je last krijgt van vervelende stemmingswisselingen.

Minder stemmingswisselingen met vitamine B

Een andere stof die helpt bij het verminderen van stemmingswisselingen, is vitamine B.. Foliumzuur en B12 werken samen en produceren S-adenosylmethionine, een verbinding die onder meer betrokken is bij de regulatie van je stemming. Er zijn maar liefst acht verschillende soorten B-vitaminen. Je vindt deze dan ook terug in een breed assortiment aan producten. B12 zit bijvoorbeeld alleen in dierlijke producten zoals melkproducten, vleeswaren, vis en eieren. B6 vind je daarnaast ook in graanproducten, aardappelen en peulvruchten.

Heb jij het Margriet-kookboek al? Met ruim duizend recepten uit onder andere de Hollandse, Italiaanse en Thaise keuken. Bestel ‘m hier.

 

 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Dokter.nl, de Volkskrant
Beeld | iStock