Vliegangst: hoe kun je het onder controle houden?

Vliegangst

Deel dit artikel:

Je wilt naar een zonnig ver oord op vakantie, maar er is een ding waar je als een berg tegenop ziet: de vliegreis. Niet omdat het lang duurt, maar omdat je last hebt van vliegangst. Wat kun je ertegen doen?

Hoewel een vliegtuig er om bekend staat dat het het veiligste vervoermiddel van de wereld is, is dat voor iemand met vliegangst geen reden om met een gerust hart in te stappen.

Vliegtuigmaatschappij JetBlue maakte een video waarin wordt uitgelegd welke zitplaatsen het meest geschikt zijn voor degenen met vliegangst, omdat je op die plekken het minst last hebt van turbulentie en het gebrul van motoren.

Herrie van de vliegtuigmotoren

De meeste vliegtuigmotoren zitten onder de vleugels. Het beste is dan om voor de vleugels te zitten, aangezien het geluid van de motoren naar achteren is gericht. Zo is het iets stiller en ben je beter in staat om even een dutje doen. Gaat zo’n vliegreis toch iets sneller voorbij.

Turbulentie

Wat betreft turbulentie kun je het beste plaatsnemen in het midden van het vliegtuig. Daar ligt namelijk het zwaartepunt van het toestel en zul je er minder last hebben dan wanneer je een zitplaats voor of achterin hebt.

Wat kun je nog meer doen tegen vliegangst? De site Skyscanner geeft tips. Wij hebben er een paar uitgelicht:

Geen gehaast

Zorg dat je goed voorbereid aan je vakantie begint en dat je je dus niet hoeft te haasten. Probeer op tijd op het vliegveld te zijn zodat je daar rustig kunt inchecken en nog even wat kan eten, drinken en shoppen.

Geen cafeïne

Als je nog even rustig wat wil eten en drinken voordat je aan boord gaat, probeer dan cafeïne en chocolade te vermijden. Deze producten kunnen je nerveuzer maken dan je al bent. Het is beter om water en sapjes te drinken omdat de lucht in het vliegtuig erg droog kan zijn. Voor de ontspanning kun je natuurlijk een glas wijn of bier drinken, maar maak het niet te bont!

Kennis vliegtuig

Hoe ziet de cockpit eruit? Wat doet een piloot precies? Verdiep je eens in de techniek van het vliegtuig door een luchtvaartmuseum te bezoeken. Zo weet je precies wat er bij bijvoorbeeld het opstijgen en landen gebeurt.

Ademhaling

Door op je ademhaling te letten kun je je angsten een beetje wegnemen. Gespannen mensen hebben de neiging om ‘hoger’ adem te halen. Probeer diep in te ademen via je neus en uit te ademen door je mond. Herhaal dit een aantal keer en neem tussen elke ademhaling 6 seconden pauze. Door je te focussen op je ademhaling, zul je merken dat je iets meer ontspannen wordt.

Denk aan je vakantiebestemming

Al die zenuwen en toestanden… Bedenk waar je dit voor doet: je vakantiebestemming. Het is het begin van iets leuks, waarbij je een andere cultuur opsnuift, nieuwe mensen ontmoet en kan gaan genieten van de zon, zee en strand!