Met deze vijf tips voorkom je werkstress

Deel dit artikel:

Lange dagen, ontelbaar veel afspraken en dan bij thuiskomst ook nog een flinke to-dolijst die moet worden afgewerkt. Soms kan het best lastig zijn om je hoofd koel te houden. Gelukkig is werkstress te voorkomen. Arbeidspsycholoog Tosca Gort heeft vijf handige tips. 

Tip 1: stop de bliepjes
Veel mensen laten zich leiden door alle bliepjes en meldingen van hun apparaten. Herkenbaar? Zet dan bijvoorbeeld de geluidsmelding van de vaatwasser en wasdroger uit. Ook is het echt niet nodig om een notificatie te krijgen van elke nieuw e-mail of van elk vers Facebookbericht op je telefoon. Door al die dagelijkse prikkels beter te managen, krijg je de controle over je leven terug en ervaar je minder stress.

Tip 2: neem tijd voor jezelf en je gezin
Lekker een middagje voor jezelf of een luie zondag lui met het hele gezin. Zeker als je een stressvolle baan hebt, is het belangrijk om soms in je cocon te kruipen en je even af te sluiten van de buitenwereld. Hierdoor creëer je rust om  dingen te verwerken en zal de werkstress langzaam uit je lichaam vloeien.

Tip 3: ga aan de slag met je onzekerheden
Ben ik wel een goede moeder/dochter/vrouw/collega? Een heel herkenbare vraag waar zeker vrouwen vaak mee worstelen. Bij dit soort vragen komt een onzeker gevoel naar boven. En onzekerheid kan weer stress en spanning veroorzaken. Onderzoek daarom waar je onzekerheid vandaan komt en ga ermee aan de slag. Bijvoorbeeld met een zelfhulpboek, coaching of een cursus. Je zult merken dat je minder stress ervaart zodra je je onzekerheden de baas bent.

Tip 4: beweeg!
Wanneer heb je voor het laatst gedanst, gerend, staan springen op en/of keihard meegezongen met je favoriete popsong? Sporten en bewegen helpen ons ontspannen. Probeer verschillende dingen uit en luister goed naar je lichaam. Wat vind je fijn en leuk om te doen? Zodra je iets hebt gevonden wat bij je past, voel je je stressniveau dalen.

Tip 5: focus op je ademhaling
In een stressvolle situatie kan een ontspanningsoefening je helpen om weer tot rust te komen. Dit kan al heel eenvoudig: ga rechtop zitten en adem vijf keer achter elkaar rustig en diep in en uit. Laat alle gedachten die binnenkomen even voor wat ze zijn. Zo creëer je je eigen zen-momentje.

Tosca Gort is arbeids- en organisatiepsycholoog. Ze is oprichter van GORTcoaching, een landelijk coachbureau met zestig experts op het gebied van stress, loopbaan en persoonlijke ontwikkeling. Je kunt hier een gratis oriëntatiegesprek met een van de coaches aanvragen.

Week van de werkstress

De dagen 13 t/m 16 november 2017 vormen de Week van de werkstress. Bekijk voor inspiratie 99 oplossingen tegen werkstress die voortgekomen zijn uit de vorige Week van de werkstress. Wil je weten hoe het is gesteld met jouw werkstress? Dan kun je op de Facebookpagina Check je werkstress terecht voor de test ‘check je werkstress’.

Foto | iStock

Lees ook

Bekijk ook

Zo was je je haar zonder dat het gaat pluizen:

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.