Wil je iets veranderen in je leven? Met deze 4 stappen lukt het eens écht

Deel dit artikel:

Of het nou gaat om werk, relaties of eten: veel mensen vinden het lastig om los te komen van hun dagelijkse gewoonten. Toch is het af en toe goed om iets te veranderen. Maar ja, hoe doe je dat? En hoe houd je het dit keer ook écht vol?

Met onderstaand stappenplan gaat het je dit keer lukken.

Uit je comfortzone

Het duurt gemiddeld twee maanden om een gewoonte te veranderen. Is het een grote verandering? Dan duurt het meestal langer. Dit komt volgens gedragswetenschapper Ben Tiggelaar omdat ons brein ons op dat moment tegenspreekt. Aan de ene kant maak je een plan, maar aan de andere kant duwt je primaire brein je richting je comfortzone.

Je comfortzone is natuurlijk een aangename plek. En alles wat daar buiten valt, beschouwen we al snel als eng. Ons brein is zo geprogrammeerd dat we zoveel mogelijk dingen doen om angst, pijn en afwijzing te voorkomen. We stellen het dus het liefst uit tot er een moment komt waarop we niet verder kunnen. Een kritieke toestand, waarin we worden geforceerd om verder te kijken. Pas dan zijn we in staat on te reflecteren en op en afstandje naar ons leven te kijken. Maar hoe zorg je er dan voor dat je die verandering ook echt succesvol doorvoert? Hanteer dan deze vijf stappen:

Stap 1: stel realistische doelen

Bedenk voor jezelf eerst waar je het meest behoefte aan hebt. “Zorg dat je duidelijke doelen en daarbij heldere maatstaven hebt”, adviseert Tiggelaar. Dit kun je het beste doen door ontwikkelingsdoelen in plaats van één opzichzelfstaande prestatie. Stel nou dat je wilt afvallen. Dan kan je doel zijn: ‘ik wil fit worden’. Welke manieren zijn er om dat doel te bereiken en hoe pak ik dat aan? Schrijf al die stappen voor jezelf op, zodat het visueel wordt.

Stap 2: kleine routinematige stapjes

Een nieuwe gewoonte aanleren, gaat het beste door je doel in stukjes te breken. Wanneer je van niet sporten ineens als doel hebt om vijf keer in de week anderhalf uur te gaan trainen, is de kans groot dat je het niet volhoudt. Het is beter om bijvoorbeeld elke dag een kwartiertje te gaan wandelen. Doe dit op een vast moment van de dag, zodat je gewend raakt aan een nieuwe routine. Op die manier help je je brein om van een verandering een nieuwe gewoonte te maken.

Stap 3: schreeuw het van de daken

Zeker in het begin kan het lastig zijn om je nieuwe gewoonten vol te houden. Daarom kan het helpen om zoveel mogelijk mensen in je omgeving over je voornemen te vertellen. Zij kunnen je stimuleren om je verandering ook daadwerkelijk vol te houden.

Stap 4: vier elke prestatie

Wanneer je een ontwikkelingsdoel hebt, kun je meerdere successen vieren. Wil je bijvoorbeeld proberen gezonder te leven? Geef jezelf dan elke keer een complimentje als je goed voor jezelf hebt gezorgd. Op die manier geef je jezelf elke keer een positief gevoel, zodat het makkelijker is om dit de dag erna weer te doen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Bedrock, Management Impact
Beeld | iStock