Dankzij deze trucjes lijkt je dag (en dus je weekend!) een stuk langer

Deel dit artikel:

Hoewel doordeweekse dagen af en toe eindeloos lijken te duren, vliegen zaterdag en zondag voor de meeste mensen voorbij. Zou je soms ook willen dat het weekend een extra dagje had? Zo maak je het gevoelsmatig een stuk langer.

Het is misschien een open deur, maar ten eerste is het verstandig om ook in het weekend (sorry) de wekker te zetten. Met een beetje uitslapen is natuurlijk niets mis. Maar als je lang in bed blijft liggen, ben je al een half dagdeel kwijt. Daarnaast zijn er nóg wat trucjes die je kunt toepassen om je weekend langer te laten lijken.

1. Ochtendritueel

Je hersenen associëren rituelen met stabiliteit en controle, stelt de Amerikaanse onderzoeker en sociaal psycholoog Roy Baumeister. Een vaste serie handelingen (bed opmaken, vaatwasser uitruimen, koffie zetten) kan bijdragen aan een frisse kickstart van de dag. Extra fijn: je hebt het gevoel al wat dingen te hebben gedaan voordat je écht iets gaat ondernemen.

2. Koude douche

Brrr, het is even doorbijten. Maar een koude douche heeft allerlei voordelen. Heb je bijvoorbeeld last van stijve spieren, dan kan koud water – als je het op déze manier gebruikt – helpen. Daarnaast blijkt uit onderzoek van academisch ziekenhuis AMC dat koud (af)douchen gedurende dertig seconden bijdraagt aan meer productiviteit en ons energiepeil verhoogt. Bovendien zouden mensen die koud douchen minder vaak ziek zijn.

3. Twee minuten-regel

Natuurlijk, wij stellen ook het nodige uit tot het laatste moment. Maar voorkom dat je tegen bepaalde zaken aan blijft hikken en vervolgens de hele zondagavond kwijt bent aan dingen waar je geen zin in hebt. Spreek daarom met jezelf af dat je iets meteen moet uitvoeren als het maximaal twee minuten in beslag neemt. Het zorgt er niet alleen voor dat klusjes zich niet opstapelen, maar ook dat het een stuk minder druk is in je hoofd. Daardoor geniet je veel meer van de rest van je weekend.

4. Vroege afspraak

Plan (redelijk) vroeg op de ochtend afspraken van jezelf en de kinderen in, of dat nu een sport-, brunch- of andere afspraak is. Zo heb je een stok achter de deur om uit bed te komen en de deur uit te gaan. Vervolgens ben je weer op tijd thuis en heb je nog een hele middag én avond over. Heerlijk!

5. Slim indelen

Je hebt mensen die de hele dag bruisen van energie, maar niet iedereen staat continu ‘aan’. Behoor jij tot de tweede groep? Geloof ons: dan behoor je tot de meerderheid. Daarom is het verstandig taken die veel energie kosten in te plannen op het moment van de dag waarop jij meestal piekt. Dit verschilt natuurlijk per persoon, maar volgens onderzoek van het Argentijnse Laboratorio de Neurociencia neem je ’s ochtends de meest doordachte beslissingen. Daarentegen zou je ’s middags de snelste keuzes kunnen maken.

6. Avondritueel

Net als een ochtendritueel is het verstandig om een vast ‘avondprogramma’ te hebben. Zo bereid je je lichaam voor op de nacht en wordt het vanzelf moe, waardoor je eerder én beter slaapt. Meer tips nodig voor een betere nachtrust? Hier lees je er alles over.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock