Zo lukt het je wel: 5 tips om het weekend positief af te sluiten

Deel dit artikel:

Heb je ook elke week weer het gevoel dat de zaterdag te snel voorbijgaat? En word je op zondag overvallen door een golf van stress? Met deze tips van schrijfster en filosofe Susanna Halonen sluit je je weekend wél positief af.

De van oorsprong Finse filosofe Susanna Halonen pleit ervoor anders naar je weekend te kijken. Zo ga je fris en vol goede energie je nieuwe werkweek in.

1. Ontspan!

Heb je het gevoel dat je niets hebt bereikt op je vrije zondag en niets meer hebt gedaan dan lui op de bank hangen? Besef dan dat daar niets mis mee is. Doordeweeks ren je waarschijnlijk al heen en weer tussen werk, gezin, de sportschool en allerlei sociale activiteiten. Dus mag je jezelf in het weekend best een pauze gunnen en even afstand nemen van alle drukte. Richt je op dingen waar je blij van wordt, niet op de dingen die moeten gebeuren. Tóch dingen gedaan krijgen in het weekend? Gebruik daar dan de zaterdag voor.

2. Denk goed na

Het klinkt misschien een beetje flauw, maar goed nadenken kan nooit kwaad. Ook niet in het weekend. Krijg je bijvoorbeeld stress bij de gedachte aan je werk? Vraag je dan af of je het nog wel leuk vindt. Daarbij is het verstandig om vijf dingen in je achterhoofd te houden, zo stelt Halonen. Geeft je baan je nog voldoening, is de druk te hoog? Vind je het werk zelf nog leuk, of ligt het aan de collega’s of de hoeveelheid uren die je werkt?

3. Vooraf plannen

Schieten je gedurende het weekend voortdurend dingen te binnen die je nog moet doen? Als je dit van jezelf weet, doe je er goed aan om op vrijdag altijd een to-dolijstje klaar te leggen. Zo kun je alles wat je nog wilt doen gedurende het weekend opschrijven. Bedenk daarbij vooral welke dingen prioriteit hebben en breng een rangorde in het lijstje aan. Op die manier creëer je rust in je hoofd en weet je maandag (of desnoods volgende week zaterdag) direct waar je mee moet beginnen.

4. Deel je dag anders in

Langzaam maar zeker worden de dagen korter. Op een gegeven moment zullen we er weer aan moeten geloven: in de late middag moeten de lampen aan omdat het alweer pikdonker is. Pas daar je dagindeling op aan: ga bijvoorbeeld ’s ochtends lekker naar buiten in plaats van de dag te beginnen met drie afleveringen van jullie favoriete serie of een extra uitgebreid ontbijt. Tv-kijken kan ’s avonds ook nog prima. En lang tafelen tijdens het avondeten of in de middag een spelletje doen is wel zo gezellig als je eerst lekker buiten bent geweest.

5. Ritueel voor het slapengaan

Heb je op zondag extra veel moeite met in slaap vallen doordat je de avonden ervoor te laat naar bed bent gegaan en het weekend lang bent blijven liggen? Creëer een ritueel voor jezelf dat je elke avond herhaalt. Op die manier went je lichaam aan dit slaapsignaal en weet het dat het in een soort rustmodus moet komen, omgeacht welke tijd de klok aangeeft. Blijf je dit ritueel dagelijks herhalen, dan stelt je lichaam zich er vanzelf op in.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | womenshealthmag.nl
Beeld | iStock