Dit zijn de symptomen van een zomerdepressie

Deel dit artikel:

De zon schijnt, de vogeltjes fluiten: je zou haast denken dat er in de zomer niks te treuren valt. Het tegendeel is waar.

Want wist je dat er naast een winter- ook een zomerdepressie bestaat?

Zomerdepressie

Wanneer somberheid elk jaar weer in hetzelfde seizoen terugkeert, spreek je van een seizoensgebonden depressie. Die komt het meest voor zodra de zon minder schijnt, dus in de herfst en de winter. Maar je kunt zeker ook depressief zijn in de lente en zomer. Het komt minder vaak, maar zeker voor: een op de duizend mensen in Nederland kampt met zo’n zomerdepressie. Symptomen zijn dat je in die zomermaanden een opvallend kort lontje en weinig eetlust hebt, slecht slaapt en zelfs met zelfmoordgedachten kunt rondlopen.

Zomerdip

Ook bestaat er, net als een winterdip, een zomerdip, die ongeveer een op de driehonderd Nederlanders ervaart. De klachten die daarmee gepaard gaan, zijn veel minder ernstig dan bij een zomerdepressie.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.  

Teveel zonlicht

Uit onderzoek blijkt dat vooral vrouwen met zo’n seizoensgebonden depressie te maken krijgen. De oorzaak van een winterdepressie lijkt vooral te wijten aan het tekort aan daglicht, maar de trigger van een zomerdepressie is wat vager. “Er wordt gedacht dat de schommeling in neurotransmitters, zoals serotonine en melatonine, de boosdoener kan zijn. Die wordt veroorzaakt door teveel zonlicht,” legt psycholoog April Aggarwal uit aan Good Housekeeping. Een lage concentratie van serotonine in de hersenen wordt doorgaans gelinkt met depressie.

Verstoord ritme

Maar ook het veranderende leefritme dat de zomer en met name de vakanties veroorzaken, kan van invloed zijn. Denk daarnaast aan de angst om de leuke dingen die iedereen met het lekkere weer doet, te missen: ‘Iedereen viert vakantie, maar ik ben aan het werk’, of ‘Ik heb geen vrienden om dit mee te kunnen doen’.

Huisarts

Merk je zelf dat je last hebt van die symptomen, zeker langer dan twee weken? Dan kan een bezoekje aan de huisarts zeker geen kwaad. Je kunt er goed mee leren omgaan of zelfs van de kwaal af komen door gesprekken met een praktijkondersteuner of psycholoog, maar ook door goed te slapen en regelmatig te sporten. Zo stimuleer je de aanmaak van gelukshormonen én houd je het ritme stabiel.

Neem een kijkje op depressie.nl om meer te weten te komen over de symptomen, diagnose, behandeling en vormen van depressie. Bezoek 113.nl of bel 113 als je denkt aan zelfmoord.

Eén tip tegen depressie: ga leuke dingen doen. Scoor bijvoorbeeld nu kaarten voor Mamma Mia! de musical, met 20 euro korting per kaart in de Margriet Shop.

Bron | MIND Blue, depressie.nl, Good Housekeeping
Beeld | iStock