In de overgang? Probeer deze 3 mindfulness-oefeningen

Deel dit artikel:

De overgang is voor velen een onzekere periode. Niet alleen krijg je te maken met lichamelijke veranderingen, maar ook kunnen hormonale schommelingen depressie en onzekerheid veroorzaken. Met deze tips van Marisa Garau, oprichtster van Growing Mindfulness, houd je grip op de emotionele impact van de overgang. 

1. Zet je adem in tegen opvliegers

Omdat opvliegers onverwacht komen opzetten, word je er standaard door overvallen – vaak op de meest ongelegen momenten: midden in de nacht, tijdens een belangrijke vergadering of als je een feestje hebt. Omdat een opvlieger fysiologisch op een stress-aanval lijkt, heeft het weinig zin om in paniek naar het raam te rennen voor frisse lucht. Dit voegt alleen maar stress toe. Het motto: rustig blijven en je niet verzetten. Hoe? Door je bewust op je ademhaling te focussen. Adem tijdens een opvlieger naar je buik en vervolgens naar je voeten toe. Laat je niet afleiden door transpiratie, hartkloppingen of negatieve gedachten, maar blijf rustig ademen en accepteer dat je een opvlieger hebt. Dit scheelt een hoop stress en zo gaat je opvlieger weer snel voorbij.

2. Zet je lichaam in tegen concentratieverlies

Een kenmerk van de overgang is dat het voor je brein lastiger wordt om te concentreren, iets wat zich vaak uit in piekeren en slapeloosheid. Maar concentratie kun je gelukkig trainen, en wel met behulp van je lichaam. Doe twee keer per dag (’s ochtends voor het opstaan en ’s avonds voor het slapengaan) de mindfulness bodyscan. Tijdens deze concentratie-oefening ‘reis’ je met aandacht door je lichaam. Doe je ogen dicht en begin met het voelen van je tenen, voeten, enkels, onderbenen, knieën en bovenbenen. Dan voel je je onderbuik, ruggengraat, borst, hart en schouders. Vervolgens voel je je vingers, handen, polsen, onderarmen, ellebogen en bovenarmen. Dan reis je door je nek naar je hoofd. Voel ook je gezicht: je mond, je wangen, je neus en je ogen. Klik hier* om de basis van de bodyscan aan te leren.

3. Zet waardering in tegen onzekerheid

Het afnemen van de vruchtbaarheid en de veroudering van het lichaam kunnen je eigenwaarde aantasten en je onzeker (en soms zelfs depressief) doen voelen. Een nieuwe levensfase is aangebroken en je beseft dat je niet meer zo soepel en onbevangen als vroeger bent. Maar in plaats van je te verliezen in melancholie en te treuren om de dingen die voorbij zijn, kun je je er misschien toe zetten om bewust stil te staan bij alles wat je in de loop der jaren aan waardevols hebt opgebouwd: levenswijsheid, relativeringsvermogen, inzicht in menselijk gedrag, hechte vriendschappen, zelfkennis. Schrijf al die mooie, positieve menselijke eigenschappen op die je nu, dankzij je levenservaring, te bieden hebt. Sta elke dag opnieuw even stil bij die waardevolle eigenschappen. Dit geeft je een positief zelfbeeld en doet je levenslust met sprongen toenemen!

Over Marisa Garau
Marisa Garau schrijft boeken over mindfulness en ontwikkelt praktische online programma’s met eenvoudig toe te passen mindfulness-oefeningen zonder meditaties. “Met mijn nuchtere mindfulness-oefeningen kun je stress en onvrede snel de baas worden. Daarvoor hoef je echt niet elke dag te mediteren. Mijn aanpak houdt rekening met de hectiek van alledag en helpt je je hoofd helder en je hartslag rustig te houden.” Via haar website GrowingMindfulness.nl kun je mindfulness goodies en gratis proeflessen downloaden.