Zó kom je ook in de donkere wintermaanden makkelijk je bed uit

Deel dit artikel:

Het wordt steeds later licht, en nadat de klok is teruggegaan dit weekend voelt het helemaal alsof we midden in de nacht moeten opstaan. De verleiding om dan gewoon lekker in je warme bed te blijven wordt wel héél groot.

Deze tips kunnen helpen om ook in de winter fris je bed uit te stappen. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

  1. Ontwikkel een ritme

    Als je jezelf aanleert om altijd om dezelfde tijd te gaan slapen en op te staan, raakt je lichaam daaraan gewend en zal het een stuk minder lastig worden om om die tijd op te staan. Sterker nog, als je biologische klok zich volledig heeft aangepast, dan is de kans groot dat je zelfs vóór je wekker uit jezelf wakker wordt. En dat is toch een stuk fijner wakker worden.

  2. Stop met snoozen

    Hoe verleidelijk het ook is, de snoozeknop moet je uit alle macht vermijden. Het kost je onnodig veel tijd en je zal je na het snoozen net zo beroerd (of zelfs beroerder) voelen. Dan kun je er maar beter in één keer vanaf zijn en meteen na de wekker je bed uitspringen.

  3. Een goede voorbereiding…

    Je ochtend is een stuk minder vervelend wanneer je je niet druk hoeft te maken. Bespaar jezelf gehaast en stress en kies de avond ervoor al wat je aan gaat trekken en wat je wil ontbijten. Zo voorkom je dat je ook uit gemakzucht snel te weinig of een ongezond ontbijt naar binnen werkt.

  4. Maak de ochtend iets fijns

    Normaal zijn onze ochtenden gevuld met stress, gehaast, geren en vooral heel veel géén zin hebben. Het opstaan wordt makkelijker als je je ochtend iets maakt om naar uit te kijken. Zet een fijne ochtendplaylist op en neem de tijd om lekker te ontbijten (ja, zelfs als je daar iets eerder voor moet opstaan).

  5. Weg met de duisternis

    De grootste reden dat vroeg opstaan in de winter zo lastig is, komt door het gebrek aan licht. Een donkere ruimte associëren onze hersenen automatisch met slaap. Maak je hersenen duidelijk dat het écht tijd is om wakker te worden door zo veel mogelijk licht te creëren. Hup, alle lampen in het huis aan en je bent klaar voor de dag.

  6. Zet de verwarming aan

    Een andere oorzaak van onze hekel aan uit bed komen in de winter is de temperatuur. Als je moet kiezen tussen je warme bed en de rest van je koude huis, dan weet je lichaam het wel: warmte! Zorg er daarom voor dat je zo snel mogelijk de verwarming aanzet, zodat je geen kou hoeft te lijden en je huis net zo behaaglijk voelt als je bed zelf.

  7. Drink genoeg water

    Het ligt niet alleen aan ons slechte humeur dat we in de ochtend eigenlijk gewoon helemaal niets willen, er zit namelijk ook een biologische reden achter. Onze hersenen hebben het in de ochtend namelijk écht zwaar, en dat komt vooral door de hoeveelheid vocht die we ’s nachts zijn verloren. Hierdoor hebben je hersenen meer moeite met wakker worden. Drink meteen na het opstaan een glas water en je zult merken dat je gelijk een stuk helderder kan denken.

Bron | Glamour
Beeld | iStock

Word makkelijker én frisser wakker met het natuurlijke licht van de Wake up-light, ook in de donkere wintermaanden. Bestel de Wake up light hier met 45 procent korting.