Dit zijn de oorzaken van decemberstress (en dit kun je er tegen doen)

Deel dit artikel:

Hoewel de pepernoten al een paar maanden in de winkels liggen, sommige mensen zelfs al hun kerstboom van zolder hebben gehaald en de straten gevuld zijn met sfeervolle lichtjes, is het vandaag eindelijk zover. Het is december. De feestmaand die bol staat van gezellige familiediners, feestdagen en cadeautjes…

Maar hoe magisch de decembermaand voor velen is, het kan tegelijkertijd ook voor een hoop stress zorgen! Zoveel zelfs, dat sommige mensen elk jaar enorm tegen deze maand opzien. Hoe komt dat toch?

Diverse oorzaken

Volgens psychiater Irmi Klijntunte heeft die decemberstress meerdere oorzaken. Ten eerste vallen alle feestdagen dicht op elkaar waardoor we weinig tijd hebben om alles te plannen. Er komt natuurlijk ook nogal wat op ons af: familiebezoekjes, cadeautjes kopen, surprises en gedichten maken, kerstboom optuigen… En dat moet allemaal naast ons normale leven, wat in veel gevallen al heel druk is! Daarnaast willen we het volgens Klijntunte allemaal graag goed doen. “Perfectionisme zorgt bij veel mensen voor decemberstress”, vertelt ze aan Nu.nl. “Er zijn allerlei familiebijeenkomsten, veel mensen willen voldoen aan sociale verwachtingen.”

Decemberstress slecht voor gezondheid

Het zal je vast niet verbazen dat al die spanning van deze maand slecht is voor onze gezondheid. Stress zorgt er onder andere voor dat je hartslag omhoog gaat, maar ook je bloeddruk en suikerspiegel stijgen. “Als we kortdurend gespannen of gestrest zij is dat niet erg”, zegt Klijntunte. “Op korte termijn maakt het ons juist weerbaar en creatief. Maar gedurende de rest van het jaar zijn we vaak ook niet goed uitgerust of ontspannen. Wanneer stress chronisch wordt, kan het leiden tot allerlei ernstige klachten zoals hart- en vaatziekten, diabetes en een hoge bloeddruk. En tot overgewicht.”

Tips om deze maand stress te vermijden

Wil je voorkomen dat je in januari op het randje staat van een burn-out? Vraag jezelf dan af wat voor jou écht belangrijk is tijdens de feestdagen. “Om zoveel mogelijk te genieten van de decembermaand, is het vooral belangrijk dat je met aandacht leeft en je bewust bent van de dingen waar jij van geniet. En dat je keuzes maakt voor jezelf. Dat is de grootste valkuil: dat je van alles voor anderen doet. Heb je geen zin om stad en land af te reizen om iedereen te bezoeken, doe dat dan gewoon niet”, adviseert Klijntunte. Ervaar je veel sociale druk voor het kerstdiner? Stel dan voor om de taken wat te verdelen. Bijvoorbeeld door iedere gast te vragen om een gerecht te bereiden. “Zodra je stress of druk ervaart, vraag je dan af waar het echt om draait. Het gaat om de verbinding met andere mensen. Om het samenzijn. Wat dat betreft kan het ook een goed idee zijn om het deze kerst eens helemaal anders aan te pakken. Bijvoorbeeld door mensen uit te nodigen die normaal niet uitnodigt”.

Lees ook
5 apps die je snel tot rust brengen bij stress of een paniekaanval

Bron| Nu.nl
Beeld| iStock