Uit balans? Mindfulness helpt!

Deel dit artikel:

Mindfulness verlaagt de stress en zorgt dat je soepeler meebeweegt met dagelijkse ‘rampen’, zonder jezelf te verliezen in huilbuien of woedeaanvallen. Drie eenvoudige stappen brengen je waar je wezen wil.

Marisa Garau is oprichtster van Growing Mindfulness – mindfulness zonder zweverigheid. Haar doel is mensen met behulp van mindfulness vandaag nog innerlijke rust en balans te bezorgen, en hier doet ze dat in drie stappen.

1. Aandacht voor een taak

Als je ’s ochtend het ontbijt klaarmaakt, doe dit dan eens met je volledige aandacht. Dus zonder je te verliezen in gedachten over de kinderen die misschien te laat op school komen, of die vergadering van straks. Terwijl je de boterhammen smeert, kijk je hoe je handen hun taak perfect uitvoeren. Beweeg rustig door de keuken als je spullen uit de koelkast pakt en blijf rustig ademen. Voer alle gewone bezigheden uit alsof je kunst maakt, en sta even stil bij je eigen menselijke energie die je in deze taken steekt. Je zult merken dat je hierdoor rustiger bent dan normaal, en die rust zal ook haar uitwerking hebben op je partner, kinderen en huisdieren.

2. Uit je hoofd, in je lichaam

Als je net een stressvolle situatie hebt meegemaakt (een pittige discussie met je collega, een tram die voor je neus wegrijdt terwijl je al te laat was), besteed dan bewust kort aandacht aan je lichaam. Zodra je namelijk uit je hoofd, in je lichaam komt, kan je niets anders dan opgebouwde spanning loslaten. Voel je voeten op de grond. Voel je tenen, de bal van je voeten, de zijkant, je hielen. Adem een paar keer rustig in en uit. Accepteer gevoelens van spanning, angst of boosheid. Blijf een paar tellen rustig ademen en houd je aandacht bewust bij je voeten.

3. In een lagere versnelling

Veel spanning wordt veroorzaakt door haast. Deze keer ga je juist vertragen als je merkt dat je iets gehaast doet. Dus loop je haastig naar de kantine, of fietst je als een bezetene naar de school van je kinderen? Fluit jezelf nu terug en schakel bewust over op een lagere versnelling. Voel je voeten op de grond of de pedalen, en adem een paar keer rustig in en uit. Met vertraging open je je ogen voor de kwaliteit die het leven te bieden heeft, maar waar je normaal blind aan voorbij jaagt. Vertraag, voel je lichaam en kijk eens om je heen. Dit geeft je bestaan op slag meer kraak en smaak!

Zoals je ziet, hoef je je helemaal niet te mediteren om stress onder controle te houden. Mindfulness is juist een geweldig flexibele ontspanningsfilosofie die zich zonder moeite aanpast aan jouw leven, jouw gewoonten en jouw ritme.

Over Marisa Garau
Marisa Garau schrijft boeken over mindfulness en ontwikkelt praktische online programma’s met eenvoudig toe te passen mindfulness-oefeningen zonder meditaties. “Mindfulness meditaties zijn hét wondermiddel om stress en onvrede uit je leven te bannen. Maar wanneer je een carrière met kinderen combineert, heb je vaak niet de mogelijkheid om een uur per dag in je gezondheid te investeren. De hoogste tijd dus voor een nieuwe, meer praktische aanpak waarmee je je hoofd helder en je hart rustig houdt.” Via haar website GrowingMindfulness.nl kun je gratis leuke en leerzame mindfulness goodies downloaden.