Haal zoveel mogelijk uit je middagdutje met déze tips

Deel dit artikel:

Of je het nu dagelijks doet of alleen wanneer het écht nodig is, het is niet te ontkennen: een middagdutje doen is fijn. Dit korte slaapje van maximaal een uur kan wonderen doen voor je energie, waardoor je er voor de rest van de dag weer tegenaan kunt.

Het dagelijkse dutje wordt steeds normaler. In andere culturen doen ze het al jaren: denk maar eens aan de Spaanse siësta, bijvoorbeeld. Ook in China is het gebruikelijk om na het middageten even snel een paar minuutjes te slapen. Je schijnt je hierna namelijk beter te kunnen concentreren, en een verbeterd geheugen en humeur te hebben. En zo zijn er nog allerlei andere voordelen van een middagdutje. Wie wil dat nu niet?

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Het ideale middagdutje

Toch is balans essentieel wanneer het op dutjes aankomt. Slaap je te lang, dan word je alleen maar extra moe wakker. En kom je helemaal niet in slaap, dan is het zonde van je tijd. Hoe haal je het meeste uit je dutje voor de maximale hoeveelheid energie?

Het juiste tijdstip

Het is belangrijk om je dutje op het juiste moment te nemen. Als je het te vroeg probeert, lukt het je waarschijnlijk nog niet om in slaap te komen. Maar doe je het te laat, dan ga je in de avond weer problemen krijgen. Het ideale tijdstip voor een dutje is daarom na het middageten, tussen half twee en half drie. Veel mensen worden na de lunch al een beetje slaperig, waardoor het dan ook makkelijker is om in slaap te komen.

De perfecte omstandigheden

Iedereen doet zijn ideale dutje op een andere manier. De één ligt het liefst in het donker in bed, terwijl de ander prima even snel op de bank zijn ogen dicht kan doen. Bedenk wanneer je fijne dutjes hebt gehad, en probeer die omstandigheden te recreëren. Heb je graag de televisie op de achtergrond, of juist volledige stilte? Slaap je beter met een dekentje, of gewoon zo? Op deze manier kom je makkelijker in slaap.

Hulpmiddelen

Over makkelijk in slaap komen gesproken… als je niet gewend bent om overdag dutjes te doen, zal het de eerste paar keer best lastig zijn om in slaap te komen. Alle hulp is daarom welkom. Gebruik een fijne meditatie-app zoals Headspace of luister naar podcasts die je helpen in slaap te komen, zoals de Sleep With Me podcast. Ook op Spotify staan genoeg afspeellijsten met kalmerende muziek en geluiden. Kijk hier voor meer handige tips om in slaap te komen.

De ideale lengte

Een dutje, ook wel de powernap genoemd, mag niet te lang, maar ook zeker niet te kort zijn. Slaap je te kort, dan ben je niet genoeg uitgerust. Maar slaap je te lang, dan word je gedesoriënteerd en versuft wakker, wat ook niet bevorderlijk is voor je energielevel. Daarnaast raak je ’s avonds ook moeilijker in slaap als je overdag te lang hebt geslapen.

De perfecte lengte voor een dutje ligt tussen de vijftien en veertig minuten. Als je moeite hebt om overdag in slaap te komen, is het handig om minimaal een uur voor je dutje uit te trekken.

Bron | NSMBL.nl
Beeld | iStock

Word makkelijker, frisser en energieker wakker met natuurlijk licht van deze Wake Up Light. Nu met 45% korting in de Margriet Shop – en gratis thuisbezorgd!