Last van keuzestress? Deze zes tips helpen!

Deel dit artikel:

Wel of niet die moeizame relatie verbreken? Een dag in de week oppassen op je kleinkinderen of eindelijk genieten van je vrije tijd? Toch een andere baan zoeken of een nieuwe opleiding volgen? Soms is het zo lastig om te kiezen en heb je last van keuzestress. Expert Sandra Sanders weet raad en geeft zes praktische tips voor wie aan keuzestress lijdt.

Keuzes maken doe je zo

Twijfelen, dubben, mitsen en maren: keuzes maken is niet voor iedereen even makkelijk. Door de hoeveelheid opties zie je soms door de bomen het bos niet meer. Daarbij: hoe weet je nou of je de juiste keuze maakt? Sandra Sanders is stressconsultant en als coach gespecialiseerd in stress, burn-out en loopbaanbegeleiding. Ze weet als geen ander hoe keuzes stress op kunnen leveren én hoe je het maken van keuzes kunt leren. Een aantal van haar praktische tips:

Tip 1: Ingrijpende keuze? Maak scenario’s

Volgens Sanders is het uitdenken van je opties een manier om je keuze makkelijker te maken. “Vind je het moeilijk om die ingrijpende keuze te maken? En twijfel je tussen twee? Beschrijf dan zeer gedetailleerd een dag, één jaar na de ene keuze én één jaar na die andere keuze. Precies zoals je je het voorstelt en met alle consequenties erbij. Dat zal je duidelijkheid geven.”

Tip 2: Zo beslis je op gevoel

Soms raak je zo in je eigen gedachten verwikkeld dat een keuze ver weg lijkt. Een keuze maken op gevoel kan dan een goede optie zijn. Sanders: “Een intuïtieve beslissing maak je zo. Pak een muntje en koppel de zijde met kop aan keuze a en de zijde met munt aan keuze b. Gooi het muntje en laat het vallen. Als je ziet waar de munt op is gevallen, wat is dan je allereerste reactie? Blijdschap of toch een beetje teleurstelling?”

Tip 3: Doe alsof je heel goed bent in het maken van keuzes

Het klinkt misschien als een kinderachtige truc, maar het werkt wél: net doen alsof je geen problemen hebt met kiezen. Sanders: “Heb je moeite met iets, zoals met het maken van een keuze? Acteer dan eens dat het je géén moeite kost. Kruip in de huid van iemand die nooit twijfelt en juist heel goed kan kiezen. Observeer wat je zelf anders doet, hoe anderen op je reageren en wat het resultaat is. Dit is een oefening in ander gedrag.”

Tip 4: Denk vooruit: waar wil je naartoe?

Een handige manier om de consequenties van je keuze te overzien, is het bepalen van je doel(en), aldus Sanders. “Schrijf ze op en visualiseer het eindresultaat. Een doel hebben helpt je om het te halen en maakt je gelukkiger.”

Tip 5: Waar werd je als kind blij van?

Vraag jij je ook weleens af of je het juiste beroep koos, of je het werk doet dat bij je past, en of het niet eens tijd wordt om iets heel anders te gaan doen? Om te weten wat je verder in het leven wilt, laat je volgens Sanders je jeugd nog eens de revue passeren. “Wat deed je als kind graag? Als je dat weet, kom je dichter bij je hart.”

Tip 6: Wat vind je belangrijk?

Sta je voor een belangrijke keuze? Wees je bewust van je waarden en houd daar rekening mee, aldus Sanders. “Dat zijn de dingen die je echt belangrijk vindt in je leven. Ze vormen je interne kompas. Als je kijkt naar je waarden, wat betekenen deze dan voor je handelen? Neem de waarde ‘ontwikkeling’. Vind je dit erg belangrijk, wat betekent dat dan concreet voor je werk bijvoorbeeld? Kijk dus zeker ook naar je waarden als je voor een keuze staat.”

Meer informatie over Sandra Sanders vind je op Sanderscoaching. Handig: je kunt er een whitepaper met 50 stresstips opvragen.

Meer lezen?

Weg met de stress in 15 minuten!

3 mindfulness oefeningen voor stressvolle situaties

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief