Hersenfitness: waarom deze 15 dingen goed zijn voor je brein

Deel dit artikel:

Onderzoek toont aan dat het geheugen al begint af te takelen vanaf je 45ste. Zo nu en dan wat hersenfitness is dus helemaal zo gek nog niet. Probeer deze 15 dingen en zorg dat je bovenkamer in shape blijft. 

1. Noten op je zang
Naar muziek luisteren en dansen houdt je geestelijk jong. In een muziekstuk zitten complexe repeterende patronen waar de hersenen gevoelig voor zijn. Zo bezien is een avondje uit een workout voor de hersenen.

2. Trainen met treintjes
De app Lumosity bevat wetenschappelijk onderbouwde minigames. Zoals Train of thougt, waarbij je aandacht traint door treinen naar het goede station te sturen. Kijk voor meer informatie op lumosity.com

3. Nooit te oud
Blíjven leren houdt het brein jong. Het zorgt voor een cognitieve reserve en dat bepaalt weer hoe lang je helder kunt denken. Zo krijgen hoogopgeleiden die langer hebben doorgeleerd, op latere leeftijd alzheimer.

4. Goede vangst
Zalm, forel, sardientjes, makreel, haring: vis, en dan vooral vette vis, zorgt voor alertheid, een goed werkend
geheugen en last but not least ook nog eens voor een goed humeur. Met dank aan de omega 3-vetzuren.

5. Groen? Doen!
Groene (blad)groenten, zoals spinazie, sla, groene bonen en broccoli hebben positieve effecten op het geheugen.

6. Doe eens gek
Eet met twee messen of lees de krant ondersteboven: af en toe iets raars doen schudt de hersencellen wakker.

7. Vriendendienst
Onderhoud je vriendschappen. Mensen met veel vrienden zorgen beter voor zichzelf en ervaren minder stress. En dat laatste is weer goed voor je hersenen, want langdurige stress maakt cellen en verbindingen in het brein kapot.

8. Theetijd
Groene thee versterkt het geheugen en de concentratie en helpt tegen mentale moeheid.

9. Koppie erbij
De hippocamus – het deel in je brein dat verantwoordelijk is voor het langetermijngeheugen – krimpt als je ouder wordt. Sporten kan dit gedeeltelijk tegengaan.

10. Minderen
Stop met multitasken! Het is een té grote uitdaging voor het brein.

11. Slaap lekker
Zorg voor een goede nachtrust. Want ook ’s nachts zijn de hersenen actief. Slaap je niet voldoende, dan krijgen
de hersenen niet genoeg tijd om de dag te verwerken. Bron: gezonderleven.com.

12. Even buiten spelen
Tussen de middag een halfuur in het park wandelen verhoogt je beslissingsvermogen, werkgeheugen en productiviteit.

13. Ik wil het, ik wil het, ik wil het!
Lees je dagboek eens terug. Heb je je doelen bereikt? Zo ja, geniet ervan. Zo nee, het kan misschien alsnog. Als je blijft doen wat je altijd al deed, gaat je brein op de automatische piloot. Elke nieuwe uitdaging houdt je hersenen fit.

14. Besje erbij
Bosbessen lijken uitstekend breinvoedsel. Uit onderzoek kwamen in elk geval veelbelovende resultaten. De deelnemers aan dit onderzoek – allemaal al wat op leeftijd – dronken elke dag bessensap. Na twaalf weken waren er op verscheidene punten van de hersenfunctie verbeteringen te zien. Bron: ahealthylive.nl.

15. Geweldige noten
Walnotenolie bevat gezonde vetten die essentieel zijn voor het goed functioneren van de hersenen. Walnoten
zelf doen je hersenen ook goed, en dan met name de antioxidanten daarin.

Meer hersenfitness? Probeer dan ook de andere tips uit de Margriet Gezond&Fit-special 2 uit 2018. Bestel de special via magazine.nl.

Tekst | Marjan Huisman

Ook leuk en interessant om te lezen

Bekijk ook

Stylist Romeo Sommers laat zien hoe je een boeket met mais maakt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.