Goede voornemens? 12 tips om het vol te houden

Deel dit artikel:

Het idee klonk tijdens de feestdagen nog zό simpel. Nu nog even genieten van al het lekkers en dan vanaf 1 januari het roer omgooien. Maar inmiddels is het al bijna halverwege januari en zijn de eerste voornemens overboord gegooid. Herkenbaar?

Stoppen met roken, afvallen, minder alcohol drinken, meer sporten, minder shoppen…Wat je voornemen ook is, ieder mens heeft in de eerste weken moeite om het vol te houden. De verleiding is simpelweg te groot. Ervaringsdeskundige Heleen Spanjaard weet inmiddels hoe je je voornemens wél kunt volhouden en zette een paar nuttige tips voor je op een rij.

  1. Wees eerlijk: ben je op 1 januari echt honderd procent gemotiveerd om te stoppen met je slechte gewoonte? Nee? Wacht dan tot het moment dat je de knop wel met volle overtuiging om kan zetten.
    Zijn eerdere stoppogingen mislukt? Overweeg om deskundige hulp in te schakelen voor steun, tips en inzichten. Kies een methode die bij je past, zoals een app, een zelfhulpprogramma op internet, een groepscursus of een persoonlijke begeleider.
  2. Bedenk van tevoren waarmee je jezelf op moeilijke momenten gaat afleiden; pak bijvoorbeeld een sport op, dan sla je twee vliegen in één klap.
  3. Houd vol! Een craving (hunkering) trekt meestal na hooguit vijf minuten vanzelf weg.
  4. Eén ding tegelijk graag, dus niet: vanaf 1 januari ga ik én gezond eten, én flink afvallen, én stop ik met roken én met alcohol en ga ik fanatiek sporten. Zo veel wilskracht heeft niemand.
  5. Houd je doel reëel: als je nu honderd kilo weegt, kies dan in eerste instantie 90 kilo als streefgewicht in plaats van 65. Of twee kledingmaten minder. Daarna zie je wel weer verder.
  6. Houd moed! Als je jezelf opeens terugvindt met een zak winegums of een sigaret, hoef je dat niet als een complete mislukking te beschouwen. Vallen en opstaan hoort erbij. Dat maakt je niet tot een zwakkeling. Als je maar weer opstaat!
  7. Wees je bewust van je emoties: wat was er aan de hand toen je toch die sigaret opstak? Was je gestrest? Verdrietig? Boos? Herken de emotie en maak een plan om te voorkomen dat je een volgende keer weer voor de bijl gaat. Ga bijvoorbeeld even een blokje om met de hond, poets je tanden, bel een vriendin, alles om je even af te leiden.
  8. Wees je bewust van foute aannames: een sigaret zorgt niet voor een betere concentratie, alcohol en snoep dempen emoties maar even, om je je daarna nog rottiger te laten voelen, en de kick van dat nieuwe bloesje is over zodra je het hebt afgerekend.
  9. Gun jezelf de tijd: een ingesleten gewoonte uitbannen is geen kwestie van een paar weken. Stel je erop in dat het een langdurig proces kan zijn met hobbels en valkuilen.
  10. Vertel je omgeving over je voornemen en vraag om steun.
    Beloon jezelf regelmatig.

Dit artikel verscheen eerder in Margriet 2018-54-01. Je kunt deze editie nabestellen via magazine.nl.

Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.