Déze gewoonte kan je helpen makkelijker in slaap te vallen

Deel dit artikel:

Heb je moeite om in slaap te komen? Uit onderzoek is gebleken dat er een heel simpel trucje is om ’s avonds makkelijker in slaap te vallen. Je moet alleen even de juiste timing hebben.

Het trucje heeft alles te maken met het nemen van een warme douche- of baddersessie.

Effect op de nachtrust

Het nemen van een douchebeurt of in bad gaan is meer dan het hebben van een reinigend effect op ons lichaam. Er is onderzoek gedaan naar -de effecten van een bad- of douchebeurt in de avonduren- op de nachtrust. En wat blijkt? Het kan een heleboel helpen, als je het maar op het juiste moment doet.

Lichaamstemperatuur

Het onderzoek, gedaan door wetenschappers aan de University of Texas, wilden weten hoe het precies zit met de connectie tussen een warm bad en slaap. Het is al langer bekend dat een warme douche kan helpen om beter te slapen. Deze techniek heet ‘water-based passive body heating’, wat verwijst naar het verhogen van de lichaamstemperatuur. Na het douchen of het badderen zal de lichaamstemperatuur weer omlaag gaan, en dat helpt om makkelijker in slaap te komen. Maar wat is nou het perfecte moment om dit te doen?

Bad-slaaproutine

De onderzoekers doorzochten meer dan 5000 onderzoeken, die gedaan zijn naar dit fenomeen, en ontdekten de ideale bad-slaaproutine. Het gaat om het nemen van een douche of bad van 40 tot 42 graden celsius (dit is erg heet, dus bouw het wel op) van maximaal tien tot vijftien minuten. Doe dit één tot twee uur voor het slapengaan, en je zal sneller in slaap vallen dan normaal.

Hete zomerdagen

Als je tot nu toe niet zeker wist of je liever in de ochtend of avond doucht, dan kan dit misschien een reden te zijn om het vanaf nu in de avond te doen. Vooral tijdens de hete zomerdagen schijnt dit trucje goed te werken.

Bron | Realsimple.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.