Eerste hulp bij heimwee

Deel dit artikel:

Gezellig hoor, met het hele gezin op vakantie naar Frankrijk. Maar niet als je al misselijk wordt van het idee om langer dan twee dagen van huis te zijn. Gelukkig kun je zelf veel doen tegen heimwee.

Voel je je vaak ongelukkig in een vreemde omgeving en kun je bijna niet stoppen met aan je eigen bed, de buren en je vertrouwde supermarkt te denken? Dan ben je het klassieke voorbeeld van iemand met heimwee. Zo’n vijftig tot negentig procent van de Nederlanders (groot en klein) zou er weleens last van hebben.

Ziek van heimwee

Soms is de heimwee zelfs zo erg, dat je er letterlijk ziek van kunt worden. Droefheid, neerslachtigheid, angst en stress zijn kenmerkende emoties voor heimwee. Hierdoor kun je last krijgen van hoofdpijn, maag- en darmklachen (misselijkheid, overgeven, buikpijn en diarree), slaapstoornissen, verminderde eetlust, vermoeidheid en huilen. Soms kun je ook last krijgen van hyperventilatie, benauwdheid, hartklachten of huiduitslag. In het ergste geval trek je je helemaal terug en verlies je zelfs de belangstelling voor je omgeving.

Nooit meer op vakantie?

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om vanwege je heimwee nooit meer op vakantie te gaan. Maar behalve dat dit niet zo gezellig is voor je gezinsleden, en kinderen ook moeten leren van omgeving te veranderen, kunnen je klachten daardoor ook alleen maar erger worden. En dan wordt je wereld wel erg klein. Als je dat niet wilt, dan zijn er gelukkig manieren om gevoelens van heimwee te verminderen én te voorkomen. Maar er zijn ook dingen die je beter kunt laten.

Tips bij heimwee

Wel doen:

– Je gevoelens uiten. Misschien schaam je je voor je verlangen naar thuis en vertel je daarom niets aan anderen. Maar het opkroppen van gevoelens versterkt juist het ellendige gevoel. Bovendien: heimwee is normaal!
– Beslis mee over de vakantiebestemming. Heimwee slaat eerder toe als je zelf geen invloed hebt (gehad) op wat er gaat gebeuren.
– Verken de omgeving. Als je dicht bij huis blijft, kun je er alvast een paar keer heen gaan. Je kunt er ook voor  kiezen om elk jaar op dezelfde plek vakantie te vieren. Die omgeving wordt dan je tweede thuis!
– Neem vertrouwde spullen mee, zoals foto’s van familieleden of je eigen hoofdkussen.
– Blijf actief. Heimwee wordt erger als je je verveelt. Op deze manier kun je bijvoorbeeld calorieën op het strand verbranden.
– Doe hetzelfde als thuis. Veel dingen waar je aan gewend bent, kun je ergens anders ook doen. Bijvoorbeeld koffiedrinken om drie uur, nog een ommetje om acht uur. Dat voelt vertrouwd.
– Aan thuis denken mag! Schrijf een ansichtkaart, of kijk naar een foto. Naar huis bellen is ook prima, maar liever niet als je je erg ongelukkig voelt. Ook niet te lang, daardoor ga je je alleen maar ellendiger voelen.
– Denk positief. Er zijn altijd genoeg goede kanten te bedenken. Je kunt leuke dingen doen, ontmoet nieuwe mensen, misschien kun je zelfs nieuwe vrienden maken. En eigenlijk ben je ook weer niet zo lang weg van huis.

Niet doen:

– Je terugtrekken en je afsluiten van je omgeving.
– Thuis verheerlijken. Stel je open voor de nieuwe omgeving.
– Je verdriet op je omgeving afreageren, zonder te vertellen wat er aan de hand is.
– In je eentje op vakantie gaan.
– Erg ver en lang op vakantie gaan.
– Niets doen, passief gedrag vertonen.
– Drie keer per dag naar huis bellen.

Meestal na paar dagen over

Ook al kan heimwee heel vervelend zijn, besef dat het in de meeste gevallen na een paar dagen overgaat. Wacht dus eerst even voordat je die retourvlucht naar huis boekt en pak die koffer gewoon uit. Als het echt niet gaat, kun je altijd nog naar huis. Het kan dan zinvol zijn om na te gaan waar je heimwee vandaan komt, zodat je daaraan kunt werken. Een assertiviteitscursus of het aanleren van sociale vaardigheden kan ook een steuntje in je rug zijn.

Dit vind je misschien ook interessant

Bekijk ook

Zo verwijder je die vervelende krassen van je zonnebril.

Artikelen en video’s van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.