Om deze redenen slaap je beter als het buiten koud is

Deel dit artikel:

Slapen in de kou is een stuk fijner dan in de hitte, en het liefst zouden we de hele winter doorbrengen onder onze dekens. Dat heeft er niet alleen mee te maken dat opstaan in een koud huis zo vreselijk is, maar ook omdat de kou een bepaalde invloed op ons lichaam heeft.

Door déze oorzaken slaap je in de winter (als het goed is) vaak beter:

Je valt makkelijker in slaap

Je lichaamstemperatuur is een groot onderdeel van je slaapkwaliteit. Wanneer je lichaamstemperatuur daalt, is dat voor je hersenen een signaal dat je gaat slapen. In de zomer daalt die temperatuur niet, omdat het vaak ook in je slaapkamer warm blijft. In de winter gaat dit een stuk makkelijker, tenzij je de verwarming op standje sauna hebt staan. De ideale temperatuur om te gaan slapen ligt doorgaans tussen de 20 en 22 graden. Het kan ook helpen om onder meerdere lagen te slapen, in plaats van één hele dikke deken. Zo kun je er een laag afgooien wanneer je het warm krijgt.

Er is minder licht

Wanneer het donker wordt, is dat een signaal aan ons lichaam om te gaan slapen. In de zomer blijf je hierdoor vaak langer wakker, en sta je ook vroeg op. In de winter kun je juist lekker lang slapen. Maar het heeft ook een keerpunt: omdat het de hele dag vaak donker is, is er een risico dat je je de hele slaperig voelt en je hersenen ’s avonds geen duidelijk signaal krijgen dat het bedtijd is, omdat het de hele dag al donker was. Probeer daarom overdag zo veel mogelijk zonlicht mee te pakken.

Je hebt minder stress

Je zou denken dat je in de zorgeloze zomer minder stress hebt dan in de winter, maar niets blijkt minder waar. Uit een onderzoek van de American Psychological Society is gebleken dat het stresshormoon cortisol – dat stijgt en daalt gedurende de dag – ’s nachts het laagst is. Er was een piek zichtbaar in de zomer en een daling in de winter. Dat heeft invloed op hoe we slapen, want als je te veel cortisol in je lijf hebt, slaap je slechter.

Je slaapt dieper

Uit onderzoek is gebleken dat je in lage temperaturen dieper slaapt dan in hoge(re). Hierdoor voel je je sneller uitgeslapen in de winter. Maar ook hier weer de keerzijde: je slaapt misschien wel dieper, maar je lichaam moet er ook harder voor werken. Hierdoor heb je ’s nachts wel een hogere hartslag en bloeddruk.

Maar: tocht moet je vermijden

Kou mag dan wel bevorderlijk zijn voor je nachtrust, tocht is dat niet. Als je wind voelt in je slaap, dan ga je meer woelen en dus onrustiger slapen. Hierdoor krijg je een hogere hartslag en word je vaker wakker. Zorg dus dat je niet in de tocht ligt.

Bron | Het Laatste Nieuws
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.