Acht tips die psychologen aan hun patiënten geven

Deel dit artikel:

Een psycholoog is natuurlijk geen wonderdokter. Als je beter in je vel wilt zitten, zul je vooral búíten de spreekkamer hard aan jezelf moeten werken. Speciaal voor jou onthullen deze psychologen een paar van hun belangrijkste tips voor een gelukkig(er) leven. Daar kun je vandaag nog mee aan de slag!

1 Schrijf je gedachten op

Volgens de Amerikaanse relatietherapeut en schrijver David Klow is schrijven de ideale manier om je frustraties te herkennen en te uiten. Houd daarom een dagboek bij waarin je al je gedachten opschrijft, adviseert hij op het online platform SELF. Ben je een emotie-eter? Volgens eetbuiencoach en ervaringsdeskundige Jolanda Bolt kan het helpen om éérst op te schrijven hoe je je voelt voordat je ergens je tanden in zet. “Tot er niets meer is te schrijven voor dat moment,” aldus Bolt. “Tien tegen één dat je er daarna geen zin meer in hebt, of veel minder,” aldus de eetbuiencoach die zelf op aanraden van haar psycholoog een dagboek ging bijhouden. “Ik was soms wel twee uur aan het schrijven, zo boos was ik. Maar het heeft me enorm geholpen.”

2. Maak elke dag een korte wandeling

Soms heb je letterlijk even adempauze nodig. Sporten is natuurlijk altijd goed, maar zelfs een gewone wandeling geeft je geest meer rust. “Het natuurlijke ritme van wandelen heeft een heilzame werking,” vertelt Klow. “Net als naar buiten gaan. Het helpt je om uit je eigen hoofd en in de buitenwereld te komen.” Wanneer je wandelt maakt niet uit, je kunt het doen als je opstaat, na het avondeten of je kunt twintig minuten wandelen tijdens een werkpauze. Belangrijkste is dat je het dóét!

3. Maak een lijstje van je beste vrienden

Wie kun je altijd bellen, whatsappen of mailen als je behoefte hebt aan contact? “Als je een lijst maakt met mensen die je vertrouwt, besef je dat je er niet alleen voor staat,” weet Klow. “Het kan je helpen op eenzame momenten.” Kortom, zit je even in zak en as? Pak je vriendenlijst erbij en bel iemand die erop staat. Als hij of zij geen tijd heeft, bel je de volgende op de lijst.

4. Supergestrest? Probeer er een positieve draai aan te geven

Vooruit, dit klinkt misschien makkelijker dan het is, maar volgens de Amerikaanse psychologe Alicia Clark kun je elk stressvol moment in iets positiefs ombuigen. Als je bijvoorbeeld gestrest bent omdat je iets dringend op tijd af moet hebben, dan kun je volgens Clark ook bedenken dat die stress helpt om je deadline te halen. “Of als je de komende twee maanden weinig tijd voor jezelf hebt, bedenk dan hoe mooi het is dat je zo’n rijk sociaal leven hebt. Stress wordt meestal niet door een situatie zelf veroorzaakt, maar door de manier waarop we deze bekijken,” aldus Clark. Als je chronisch gestrest bent en echt niks positiefs meer kunt bedenken, probeer het dan als een goede waarschuwing te zien om gas terug te nemen voordat je in een burn-out belandt.

5. In de put? Schrijf twee positieve dingen op

Als je ergens mee zit, is het moeilijk om aan iets anders te denken. Deze oefening van Clark helpt je om even stil te staan en alles weer in een breder perspectief te plaatsen: denk aan twee of drie dingen die op dit moment goed gaan in je leven en schrijf deze op. Dat kan iets zijn waar je blij van wordt, iets waar je trots op bent, of een persoon die van je houdt. Dit kan je angst of frustratie wat helpen verzachten, aldus de psychologe. “Ik werk vaak met dankbaarheid als mensen het gevoel hebben dat ze geleefd worden en vooral de negatieve kanten van dingen zien.” Zelfs dankbaar zijn voor een warme douche kan je volgens haar helpen ‘resetten’.

6. Praat terug tegen je innerlijke stem

‘Je kunt ook niks’, ‘Wat heb je toch dikke dijen’, ‘Wat ben je weer stom bezig’. We zeggen de hele dag door de lelijkste dingen tegen onszelf, weet Jolanda Bolt. “Maar vaak hebben we dat helemaal niet door.” Ga daarom eens luisteren naar die innerlijke criticus, adviseert ze. Schrijf op wat die de hele dag tegen je hoofd aanslingert. Zou je zoiets ook tegen een vriendin zeggen? En is het wáár wat je tegen jezelf zegt? “Het antwoord is dan vaak nee,” vertelt de eetbuien-expert. “Probeer dit bij te stellen naar wat wél waar is. En schrijf het op, dan beklijft het beter.”

7. Vraag jezelf af: en wat dan?

Piekeren heeft nooit iemand geholpen. Wat je wél kunt doen, is jezelf dwingen om vooruit te denken, aldus Clark. Stel dat je bang bent om je baan te verliezen, wat zou er kunnen gebeuren als je echt ontslagen zou worden? In het begin zie je waarschijnlijk je grootste doemscenario uitkomen – je zou minder geld hebben, je zou je huis kunnen verliezen, het zou je relatie onder druk kunnen zetten enzovoorts. “Maar kijk nog eens verder,” begeleidt de psychologe ons, “wat zou er dán gebeuren? Misschien ga je op zoek naar een nieuwe baan, een goedkopere woning, of kun je geld lenen. Uiteindelijk vind je oplossingen voor je grootste zorgen. En mogelijk zul je zelfs inzien dat alle doemscenario’s erg onwaarschijnlijk zijn.”

8. Kijk of je minder alcohol kunt drinken

Alcohol beïnvloedt niet alleen je lichamelijke gezondheid, het heeft ook impact op je mentale gemoedstoestand. Wie beter in haar vel wil zitten, legt daarom haar alcoholgebruik onder de loep, aldus Clark. Merk je dat je meer drinkt als je je gespannen of verdrietig voelt? Of voel je je slechter nadat je alcohol hebt gedronken? Probeer dan je alcoholgebruik te minderen, adviseert de psycholoog. Volgens haar kan het ook helpen om in een dagboek bij te houden wanneer je hebt gedronken en hoe je je daarvoor en daarna voelde.

Bron | SELF
Beeld | iStock

Lees ook

Bekijk ook

Zo verwijder je die vervelende krassen op je zonnebril.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.