9 tips tegen de winterdip

winterdip, buiten, daglicht

Deel dit artikel:

Volgens Fonds Psychische Gezondheid hebben meer dan 1,2 miljoen Nederlanders last van een depressieve stemming gedurende de wintermaanden. Een aantal veelvoorkomende redenen hiervoor zijn de donkere dagen, de feestdagen die alweer achter ons liggen en het vooruitzicht dat het nog bijna 3 maanden winter is. Kortom, een winterdip ligt op de loer… Maar wees niet bang, want met deze tips ‘beat’ je de winterblues nog voordat ie aanklopt. 

Maak een dagprogramma

De beste manier om somberheid tegen te gaan is door actief te blijven. “Mensen krijgen de neiging om zich terug te trekken als ze een dip hebben,” weet psycholoog Jean-Pierre van de Ven. “En dat terugtrekken moet je terugdraaien. Dus zorg dat je wél dat huis uit gaat en een gestructureerde dag hebt.” Houd het niet bij vage voornemens, maar maak letterlijk een dagprogramma en stop daar activiteiten in die je leuk vindt. “Ga dus niet zitten wachten tot je weer goede zin krijgt, maar máák zin. Je zult je vanzelf beter voelen.”

Ga naar buiten

Wandel of fiets elke dag in de buitenlucht, liefst in de ochtend of de vroege middag. Ochtendlicht bevat relatief veel blauw, dat je lekker wakker maakt en waardoor je ’s nachts beter slaapt, wat weer fijn is voor je humeur. Hoe meer daglicht je overdag ziet, hoe meer melatonine je lichaam ’s nachts aanmaakt. Hierdoor blijft je slaap-waakritme in tact en heb je een goede nachtrust.

Onbekend is bemind

Minstens zo belangrijk is het om veel onder de mensen te komen, zelfs als je ze niet kent! Maak bijvoorbeeld eens een praatje met een vreemde in een winkel of in de trein. Toen in een onderzoek van de Universiteit van Chicago reizigers bij metrostations werd gevraagd om een praatje met andere forensen te maken, lieten achteraf bijna alle deelnemers weten dat hun stemming was verbeterd. Zoek je nieuwe vriendinnen? Sluit je dan aan bij de Margriet Vriendinnengroep!

Blijf in beweging

Of je nu een drukke dag tegemoet gaat of een dagje vrij hebt, maak altijd tijd voor een beetje beweging. Al is het maar 15 minuten. Doe bijvoorbeeld een paar rek- en strekoefeningen voordat je onder de douche springt, maak een wandelingetje tijdens de lunch of plan een fijne yoga-sessie voordat je jezelf naar de bank sleept. Je zult zien dat iedere dag bewegen energie geeft en je beter doet voelen.

Oefeningen voor de geest

Dat meditatie en mindfulnessoefeningen heilzaam zijn voor de geest, is bekend. Omdat we niet allemaal natuurtalenten zijn, bedacht mindfulnesscoach Marisa Garau een eenvoudig en praktisch stappenplan dat helpt je negatieve gevoelens onder controle te krijgen en te houden.

Vrolijk de omgeving op

Het aanpassen van je directe omgeving kan een positieve invloed hebben op je humeur. Vind je het, iedere ochtend weer, een marteling om in het donker op te staan? Schaf een lamp aan met een timer zodat deze de slaapkamer ’s ochtends langzaam verlicht terwijl jij aan het wakker worden bent. Ook handig: zet een wek-app op je smartphone, waardoor je nooit meer moeite zult hebben met opstaan. The Walk Me Up wekker is er zo eentje: deze houdt zich pas weer koest nadat jij minstens 15 stappen met je smartphone in de hand gelopen hebt.

Ook helpt het om lekker veel natuurlijk groen in huis te halen. Planten fleuren niet alleen de kamer op, maar laten ook dat onbestemde wintergevoel als sneeuw voor de zon verdwijnen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat plantengroen je stress-level naar beneden haalt.

Let op wat je eet

Dat je jezelf wilt troosten met een lekkere vette hap of een stuk chocolade begrijpen we. Helemaal wanneer het buiten amper licht lijkt te worden. Maar echt beter ga je je er uiteindelijk niet door voelen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het eten van fast-food, suiker en het drinken van alcohol zelfs een groter risico op een depressie geven. Natuurlijk mag je jezelf af en toe verwennen, maar snoep met mate en probeer juist licht te eten.

Terug naar de basis

Juist als je niet lekker in je vel zit, is de basis zo belangrijk. Wie gezond eet, regelmatig een luchtje schept en vooral ook op tijd naar bed gaat, is mentaal ook weerbaarder. Vaak zijn het de simpelste dingen die ons overeind houden als het tegenzit. Heb je af en toe dan toch een dagje dat alles tegen lijkt te zitten? Laat het dan lekker gebeuren. Wees niet te streng voor jezelf en onthoud dat er ook weer betere dagen aankomen.

Dip of depressie?

Een winterdip is wat anders dan een depressie, maar ook de winterblues moet je serieus nemen, want deze kunnen leiden tot een depressie. Een zelftest kan meer inzicht geven in de ernst van je klachten.

Bron | Fonds Psychische Gezondheid, Huffington Post, Women’sHealth
Beeld | iStock

Lees ook eens

Waarom wandelen in de winter hartstikke goed voor je is
Winterdip? 9x voedingsmiddelen die zorgen voor een beter humeur
Wintersportplannen? In dit paradijs heb je gegarandeerd sneeuw!

Artikelen ontvangen in je mailbox? Ga naar margriet.nl/nieuwsbrief.

Internetredactie Margriet.nl