Van soja- tot amandelmelk: zo gezond is plantaardige melk

Deel dit artikel:

Heb je last van keuzestress wanneer je bij het melkschap in de supermarkt staat? Begrijpelijk, want tegenwoordig is er zo veel keus als het om melkproducten gaat: kokos-, rijst-, soja- of amandelmelk.

Wij zetten de kenmerken en verschillen voor je op een rijtje.

Amandelmelk

Melk gemaakt van amandelen is een verstandige keuze wanneer je op de lijn wilt letten. Amandelmelk bevat namelijk maar 30 calorieën per glas. Hulde voor dit glaasje melk, want dat is nog minder dan in een glas magere melk. Let er wel op dat je in dit geval kiest voor ongezoete amandelmelk, want aan de normale of gezoete variant wordt vaak suiker of zoetstoffen toegevoegd. Het nadeel is dat amandelmelk maar heel weinig eiwitten bevat, slechts 1 gram per 250 ml.

Sojamelk

Melk gemaakt van sojabonen komt misschien nog wel het meeste overeen met koemelk. Sojabonen zijn rijk aan eiwitten, onverzadigd vet en bevatten ijzer en vitamine B1. Daarnaast bevat het isoflavonen. Deze stoffen hebben een positief effect op overgangs- en prostaatklachten. Daar moet wel direct bij opgemerkt worden dat soja ook fyto-oestrogenen bevat. Dit zijn plantaardige hormonen die op de lange termijn en bij veelvuldig gebruik (zoals vier glazen sojamelk per dag) kunnen zorgen voor een verminderde testosteronaanmaak.

Uiteraard gaan bovenstaande gezonde eigenschappen van de drank vooral op wanneer er geen smaakje of suiker aan toegevoegd is. Grappig weetje: van de wet mag ‘melk’ van plantaardige producten helemaal geen melk genoemd worden, terwijl we het in de volksmond hebben over sojamelk of amandelmelk. In de winkel zul je dan ook alleen sojadrank, sojadrink, amandeldrink of rijstdrink tegenkomen.

Rijstmelk

Krijg je een allergische reactie van noten, zuivel, soja of gluten? Dan is rijstmelk een goed alternatief. Rijstdrank heeft van nature een zoetige smaak door het hoge aantal koolhydraten. Daarnaast zijn aan de meeste varianten rijstmelk vitamine D, calcium en vitamine B12 toegevoegd. Het nadeel van rijstmelk is dat het helemaal geen eiwitten bevat. Ook zouden producten op rijstbasis een kleine hoeveelheid gifstoffen kunnen bevatten.

Kokosmelk

Kokosmelk doet vaak vol en romig aan, omdat het van het vlees van de vrucht is gemaakt. Daardoor bevat het ook veel gezonde vetten die de stofwisseling positief beïnvloeden. Kokosmelk bevat over het algemeen ook veel ijzer, vezels en vitaminen. Het nadeel is dat aan veel kokosdranken suiker wordt toegevoegd. Altijd goed op de verpakking kijken dus.

Naast deze melkvarianten bestaan er natuurlijk nog veel meer soorten. Heb jij wel eens gehoord van cashewmelk, macademiamelk, pindamelk of tijgernootmelk?

Ongezoet

Ga jij voor de ‘gezonde’ variant? Kies dan altijd voor de ongezoete versie. Ook bevatten granen (in bijvoorbeeld rijst- en havermelk) redelijk veel natuurlijke suikers. Niet erg zou je denken, maar omdat alle vezels in melk verloren gaan, blijft er in deze dranken puur suiker over. Kies in dat geval liever voor een melk op noten- of zadenbasis, zoals amandel-, hazelnoot of zelfs sojamelk.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Voedingsstoffen

De één kiest een plantaardige melk, omdat ze lactose-intolerant is, de ander vindt een ander (melk)smaakje gewoon lekker om uit te proberen. Ook al bevatten plantaardige melken over het algemeen geen lactose, ze missen wel bepaalde voedingsstoffen die koemelk wel heeft. Zo bevat plantaardige melk bijvoorbeeld geen magnesium, wat een hele belangrijke voedingsstof is die wél in koemelk aanwezig is. Wanneer je er dus voor kiest om alle zuivel uit je dieet te schrappen, is het geen slecht idee om een belangrijk mineraal als magnesium uit andere voedingsbronnen of supplementen te halen.

Bron | ELLE, Voedingscentrum, Brenda de Groot
Beeld | iStock