Zo kun je je partner helpen om van stress af te komen

Deel dit artikel:

Met je partner heb je natuurlijk het beste voor. Het laatste wat je wilt is hem of haar ongelukkig of gestrest zien. Die stress is niet alleen heel vervelend voor hem, het kan ook druk op jullie relatie leggen. Hoe ga je daar het best mee om?

Druk op het werk, een vervelende gezinssituatie of iets anders: als je partner last heeft van stress, kan dat verschillende oorzaken hebben. Van dat vervelende gevoel wil je je partner natuurlijk afhelpen en gelukkig kan dat ook, simpelweg door wat vaker een sms of app te sturen.

Bijvoorbeeld wanneer je partner belangrijke afspraak heeft waar hij of zij erg tegenop kijkt. Uit onderzoek van de University of California blijkt dat het ontvangen van een app’je een groot verschil kan maken als het gaat om stressgevoelens.

Subtiel berichtje

Besluit je je partner een hart onder de riem te steken door een berichtje te sturen, dan is het wel belangrijk dat je het er niet te dik bovenop legt. Wat je dus beter niet kunt doen, is een lange lap tekst opstellen waarin je tien keer zegt hoezeer je wel in hem of haar gelooft. Je helpt beter door het algemeen te houden. Gewoon een app waaruit blijkt dat je aan je partner denkt.

 

De Amerikaanse onderzoekers kwamen tot deze conclusie door een aantal proefpersonen in drie groepen te verdelen. De eerste groep ontving voor een stressvolle gebeurtenis géén berichtje van hun partner. De tweede groep ontving een bericht waarin in veel bewoordingen (‘je kunt het’, ‘ik steun je’) door de partner een hart onder de riem werd gestoken. De derde groep ontving een berichtje van hun partner waarin er niet werd gerefereerd aan de stressvolle situatie.

Wat bleek? De derde groep ervoer minder stress dan de eerste en tweede groep. Na het lezen van het app’je nam de bloeddruk aanzienlijk af en bleef deze ook lager, terwijl de bloeddruk bij de andere twee groepen omhoogschoot.

Herinnering

Waarom een berichtje met een heel oppeppende tekst juist averechts werkt? Volgens de onderzoekers komt dit doordat je je partner er dan júist aan herinnert dat hem of haar iets stressvols te wachten staat. Je kunt dus beter laten weten dat je aan je partner denkt, zonder te refereren aan de belangrijke vergadering die hij of zij tegemoet gaat.

Meer tips

Om het stressniveau van je partner te laten dalen, is het belangrijk dat je je probeert in te leven. Luister goed: waarom ervaart je partner stress? Zeg niet meteen dat hij of zij de dingen niet zo zwaar moet nemen. Als iemand zich onbegrepen voelt, zal dat het negatieve gevoel alleen maar versterken. Laat je partner uitpraten, probeer het vooral niet uit hem of haar te trekken. Wil je partner het er niet over hebben? Dat is ook helemaal oké; op een later moment komt hij of zij er vast op terug. Je kunt voorstellen om samen iets ontspannends te ondernemen om de gedachten te verzetten. Wat dacht je bijvoorbeeld van een boswandeling of een dagje strand? Dat brengt jullie meteen een stuk dichter bij elkaar!

Bron | e-gezondheid.bewomenshealthmag.nl
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook leuk om te lezen