Hoe gezond is het Paleodieet?

Deel dit artikel:

Tegenwoordig hoor je vaak over het Paleodieet. Met dit dieet eet je groente, fruit, noten, vis en vlees. Het uitgangspunt is dat je gaat eten zoals onze voorouders aten in het Paleolithicum, de oude steentijd. Maar is dit dieet wel gezond?

Het pluspunt van het Paleodieet is dat je veel groente, fruit en vis eet en dat is gezond. Het minpunt is dat sommige producten er buiten vallen. Zuivel,  graanproducten en koolhydraatrijke producten, zoals brood, ontbijtgranen, pasta, rijst en peulvruchten, passen niet in dit dieet.

Calcium

Als je geen zuivel gebruikt, bestaat op de lange termijn de kans op een tekort aan calcium. Zeker omdat je zuivel in het Paleodieet niet kunt vervangen door bijvoorbeeld sojamelk met extra calcium. Wil je toch Paleo eten? Om aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calcium te komen zou je het volgende moeten nemen:

  • Ruim een halve kilogram gekookte boerenkool, of
  • 3 kilogram gekookte broccoli, of
  • 800 gram gekookte Chinese kool, of
  • 350 gram amandelen.

Doordat er geen brood, pasta en rijst op het menu staan, heb je ook het risico op tekorten aan vezels. Wil je brood vervangen, dan moet je 560 gram gekookte groenten eten. Dat is alleen voldoende om de vezels uit je boterhammen te vervangen. Hiernaast moet je dan ook nog je gewone aanbeveling aan groente en fruit eten én de hoeveelheid vezels die pasta of aardappelen leveren vervangen.

Nog een ander minpunt is dat je in het Paleodieet veel rood vlees eet. Rood vlees is vlees van rund, varken, geit en schaap. Het eten van veel rood vlees vergroot mogelijk de kans op darmkanker.

Conclusie

Door het mijden van graanproducten en zuivel bestaat op de lange termijn het risico op tekorten aan onder andere vezels en calcium. Als je Paleo eet of wilt eten, moet je dus erg goed opletten dat je geen tekorten krijgt aan voedingsstoffen.

Achtergrondinfo: Hoe is het idee van het Paleodieet eigenlijk ontstaan? 

Het Paleodieet gaat uit van de gedachte dat onze voorouders gedurende miljoenen jaren vlees, vruchten, noten en planten aten. De aanhangers van het dieet denken dat hun genen in de loop van de evolutie perfect aangepast raakten aan deze producten. Toen de mens de landbouw uitvond, gingen we meer granen eten. Omdat ons dna niet op graanproducten zou zijn afgestemd, geloven de Paleo-aanhangers  dat we tegenwoordig allerlei welvaartsziektes zoals kanker, diabetes en hart- en vaatziektes krijgen. Maar er is eigenlijk weinig bekend over wat onze voorouders daadwerkelijk aten. In ieder geval te weinig om de aanbevelingen van het Paleodieet te kunnen onderbouwen. 

Bron: Voedingscentrum