Wat? Het overslaan van je ontbijt vergroot volgens onderzoek het risico op diabetes

Deel dit artikel:

Ben jij iemand die ’s ochtends geen hap door haar keel krijgt? En begint je maag pas rond de lunch te knorren? Het is verstandig om tóch iets te eten wanneer je net uit bed komt. Want uit recent onderzoek blijkt dat het geregeld overslaan van je ontbijt het risico op diabetes aanzienlijk vergroot.

Volgens onderzoekers van het Duitse Diabetescentrum in Düsseldorf zou de kans op diabetes type 2 een derde hoger liggen bij mensen die met regelmaat hun ontbijt laten voor wat het is. Dit ontdekte het team op basis van de gezondheidsgegevens van maar liefst 100.000 mensen.

Geen ontbijt, meer suikerziekte

Voor de studie – gepubliceerd in het vakblad Journal of Nutrition – werden de gegevens gebruikt van proefpersonen die aan zes eerdere gezondheidsonderzoeken hadden meegedaan. Uit deze data konden de wetenschappers opmaken dat mensen die meerdere keren per week hun ontbijt oversloegen, zo’n 33 procent meer kans hadden op diabetes type 2. Deelnemers die wekelijks zo’n vier keer de eerste maaltijd van de dag lieten staan, hadden zelfs 55 procent meer kans op deze vorm van suikerziekte.

De kip en het ei

Hoe het komt dat je ontbijt zo’n grote rol speelt in de ontwikkeling of het beperken van diabetes? “Mensen die niet ontbijten, eten doorgaans een grotere lunch. En dat kan leiden tot hogere glucose- en insulinepieken,” legt Sabrina Schlesinger, leidster van het onderzoeksteam, uit. “Dit soort pieken zijn niet goed voor de stofwisseling en verhogen de kans op de aandoening.” Bovendien zouden mensen die ’s ochtends niet eten, later op de dag juist meer ongezonde snacks naar binnen werken. En dat zorgt er weer voor dat je meer calorieën binnenkrijgt.

Overgewicht & overslaan

Hetzelfde onderzoek heeft aangetoond dat mensen met overgewicht het vaakst hun ontbijt overslaan, omdat ze – geheel onterecht – denken dat ze dan minder calorieën binnenkrijgen. Het team van wetenschappers was bang dat dit gegeven de uiteindelijke resultaten zou beïnvloeden en de uitkomsten misschien zelfs onbruikbaar zou maken. Maar zelfs wanneer ze rekening hielden met een significant hoger percentage deelnemers met obesitas, bleken mensen die niet ontbijten ongeacht hun gewicht zo’n 22 procent meer kans te hebben op diabetes type 2.

Voorkomen is beter

Wil je het risico op diabetes zo veel mogelijk beperken, dan is het dus belangrijk om altijd te ontbijten. Oók wanneer je geen trek hebt. In dat geval kun je ook iets kleins eten, zolang het maar veel volkorenproducten en granen bevat. Daarnaast is het belangrijk om weinig rood vlees en suiker naar binnen te werken in de ochtend. “Een voedzame keuze geeft je een vol gevoel tot aan de middag, waardoor je minder zin zult hebben in snacks,” legt Schlesinger uit. “Zo’n ontbijt zal ook de verscheidenheid aan essentiële voedingsstoffen in je eetpatroon bevorderen.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | gva.be
Beeld | iStock