Op welke leeftijd kun je beter stoppen met de pil?

Deel dit artikel:

Pinterest

De pil, hij is zo handig. Geen overgangsklachten, geen ongewenste zwangerschap, geen onverwachte bloedingen. Maar hoe ouder je wordt, hoe groter de gezondheidsrisico’s lijken te worden. Wanneer kun je er het best mee stoppen? 

“Eigenlijk is er heel weinig bekend over de risico’s van pilgebruik op latere leeftijd,” vertelt Dorien van Dijken, gynaecoloog en voorzitter van de Dutch Menopause Society. “Maar in het algemeen kun je zeggen dat het beter is om vanaf je vijftigste te stoppen. Er zijn namelijk aanwijzingen dat vrouwen van boven de vijftig die de pil gebruiken een grotere kans hebben op borstkanker.””

Overgangsklachten: HST bevat minder hormonen dan de pil

Tegen overgangsklachten is de pil ook minder geschikt, weet Van Dijken. “Hormoonsubstitutietherapie (HST, red.) is dan beter, dat bevat veel minder hormonen dan de pil. Met de pil is de kans op trombose ook groter, vooral als je rookt. Daarnaast zijn overgewicht en borstkanker in de naaste familie extra risicofactoren bij pilgebruik.”

‘De kans op een zwangerschap na je 49ste is nagenoeg nul’

Op een (ongewenste) zwangerschap hoef je vanaf je vijftigste in elk geval niet te rekenen, stelt de gynaecoloog gerust. “Ook al word je nog gewoon ongesteld, vanaf je 49ste is de kwaliteit van je eitjes zó slecht, dat de kans op een zwangerschap nagenoeg nul is,” legt Van Dijken uit. “Ik heb een collega die al haar vrouwelijke patiënten belooft ’s nachts de windels te verschonen als ze toch zwanger raken.”
Als je echt bang bent voor een zwangerschap, kun je een hormoonspiraal overwegen, adviseert de gynaecoloog. Deze geeft lokaal hormonen af, waardoor er in z’n totaliteit minder hormonen nodig zijn om de klus te klaren. “Zo’n spiraal kun je zelfs combineren met hormoontherapie.”

Liever geen hormonen?

Net als condooms beschermt een koperspiraal je tegen zwangerschap. Ook voor overgangsklachten zijn er hormoonvrije alternatieven. Zo is inmiddels wetenschappelijk aangetoond dat acupunctuur en cognitieve gedragstherapie een gunstig effect hebben op opvliegers. “En bij stemmingswisselingen kan mindfulness helpen,” weet Van Dijken. “Vrouwen die last hebben van opvliegers en vaginale droogheid, kunnen ook baat hebben bij het eten van sojarijke voeding en rode klaver. Hierin zitten plantaardige oestrogenen (fyto-oestrogenen). Ook supplementen met fyto-oestrogenen kunnen deze klachten enigszins verminderen.”

 

De Dutch Menopause Society is een onderdeel van de Nederlandse Vereniging van Obstetrie en Gynaecologie (NVOG). Er zijn vooral gynaecologen bij aangesloten die gespecialiseerd zijn in de overgang. 

Rianne Marijs