Deze natuurlijke methoden helpen bij opvliegers (aldus wetenschappers!)

Deel dit artikel:

Opvliegers, gék word je ervan. Maar er is iets aan te doen. Van deze natuurlijke oplossingen is zelfs inmiddels wetenschappelijk aangetoond dat ze bepaalde overgangsklachten kunnen verminderen. 

Dorenda van Dijken, gynaecologe bij het OLVG West in Amsterdam, is gespecialiseerd in de overgang. Als voorzitter van de Dutch Menopause Society (DMS) weet ze dat er veel meer aan overgangsklachten gedaan kan worden dan veel vrouwen en zelfs sommige huisartsen denken. “Zo kan hormoontherapie je veilig van alle klachten afhelpen. Maar er bestaan ook natuurlijke manieren om je klachten te verminderen,” vertelt de gynaecologe.

Acupunctuur tegen opvliegers

Van Dijken vertelt dat inmiddels wetenschappelijk is aangetoond dat acupunctuur een gunstig effect kan hebben op opvliegers. Hoe dat precies kan, is niet onderzocht, maar volgens de Nederlandse Vereniging voor Acupunctuur worden overgangsklachten onder andere veroorzaakt door een verminderde energie. Omdat volgens de Chinese geneeskunde je levensenergie ligt opgeslagen in je nieren, zou het zin hebben om dit orgaan via acupunctuur te prikkelen.

Via de website van de vereniging kun je een acupuncturist vinden bij jou in de buurt. Je kunt ook een arts zoeken via de Nederlandse Artsen Acupunctuur Vereniging (NAAV), zij verenigen acupunctuur met de gangbare geneeskunde.

Soja en rode klaver

“Ook het innemen van sojarijke voeding en rode klaver kan helpen tegen opvliegers,” vertelt de gynaecologe. “Wetenschappelijke studies geven aan dat het een lichte verbetering van de klachten kan geven.” In soja en rode klaver zitten plantaardige oestrogenen (fyto-oestrogenen). Ook supplementen met fyto-oestrogenen kunnen dit soort overgangsklachten enigszins verminderen. “Als je geen soja gewend bent, moet je het wel met mate innemen, anders kun je darmklachten krijgen,” adviseert Van Dijken.

De juiste voeding

Blijf je je lamlendig voelen? Het kan het proberen waard zijn om koffie, alcohol en koekjes door andere dingen te vervangen. De Gezondheidsraad raadt het gebruik van alcohol sowieso voor iedereen af, in elk geval niet meer dan één glas per dag. En volgens sommige diëtisten zijn veel overgangsklachten zelfs met voeding te beïnvloeden. Helaas heeft Van Dijken daar zelf geen evidence based literatuur over kunnen vinden. “We (DMS en de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie, red.) hebben ruim zesduizend artikelen over de invloed van voeding op overgangsklachten doorgespit. Maar de kwaliteit van de onderzoeken was niet sterk genoeg om dit wetenschappelijk te kunnen onderbouwen.”

Gelukkiger met mindfulness en yoga

Neemt niet weg dat je ermee kunt experimenteren. Schrijfster Lisette Thooft (62) vertelde eerder aan Margriet dat ze zich een stuk beter voelt sinds ze gestopt is met alcohol, veel minder koffie drinkt en aan yoga doet. “Yogaoefeningen kunnen inderdaad je stemming verbeteren,” bevestigt Van Dijken. “Dat geldt ook voor mindfulness.”

Lees ook

Handige video

Zo verwijder je die vervelende krassen van je zonnebril.

Artikelen en video’s van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.