10 oplossingen voor de droge huid in de overgang

Deel dit artikel:

Door de afname van oestrogeen in ons lichaam krijgen we in de overgang vaak last van een droge en soms zelfs extreem droge huid. Met de juiste verzorging kun je daar gelukkig veel aan doen.

Het vrouwelijke hormoon oestrogeen is, behalve voor sterke botten, ook verantwoordelijk voor de vethuishouding van onze huid. Het stimuleert de aanmaak van de huideigen vetten collageen en ceramiden. Als de productie van oestrogeen afneemt, wordt ook de huid droog en trekkerig en kan zelfs gaan schilferen en jeuken. Tegelijkertijd is hij slechter in staat om vocht vast te houden, ceramiden zijn namelijk ook verantwoordelijk voor de vochtregulatie. Zelfs je nagels kunnen droog en bros worden door de afname van oestrogeen.

Huidverzorging in de overgang

Bij sommige vrouwen beginnen de (helaas onomkeerbare) veranderingen al tijdens de peri-menopauze, de fase voordat de werkelijke overgang inzet. Gelukkig kun je met de juiste huid-en lichaamsverzorging zorgen dat je huid toch lekker zacht blijft aanvoelen:

1. Drink genoeg water

Water, water, water! Per dag heb je minstens anderhalf tot twee liter nodig. Zeker in ruimtes met airconditioning, zoals kantoorpanden, is het belangrijk dat je niet vergeet voldoende te drinken.

2. Eet genoeg essentiële vetzuren

Kies bijvoorbeeld voor vette vis, noten en soja. De essentiële vetzuren helpen de droge huid in de overgang gehydrateerd te houden.

3. Stop met uitgebreide hete douches en baden

Je spoelt hiermee alle natuurlijke vetten in je huid weg. Dus houd het kort en gebruik (lauw)warm water. Let er ook op dat je je droge gezichtshuid niet reinigt met koud water. Door de grote gevoeligheid voor temperatuurwisselingen zal je gezicht snel rood en schraal worden.

4. Gebruik zo min mogelijk zeep

Eigenlijk hoef je maar weinig delen van je lichaam schoon te maken met antibacteriële zeep. Je voeten, handen en onderarmen zou je misschien een keertje wat grondiger kunnen aanpakken, maar de rest van je lichaam droogt hierdoor alleen maar uit. Gebruik daarom liever geen zeep of een parfumvrije, zachte variant.

5. Reinig altijd je gezicht

Een goede huidverzorging begint met reinigen. De gezichtshuid wordt de hele dag blootgesteld aan allerlei vervuiling: stof, talg, huidschilfers, zweet. Als je dit vuil niet weghaalt, kan je huid dof en zelfs droog worden. Kies altijd voor een milde gezichtsreiniging zonder alcohol, want alcohol kan de huid juist uitdrogen. Gebruik je een reiniger die je moet afspoelen, dep je huid dan daarna snel droog. Want met het water dat verdampt, wordt ook vocht aan je huid onttrokken.
Heb je een heel droge huid, dan kun je er ook voor kiezen om alleen ’s avonds je gezicht te reinigen.

6. Voed je huid

Gebruik na je douche of bad een voedende crème of olie. Bij een droge huid adviseren dermatologen eerder een basiszalf of vette crème; deze bevatten meer vet dan de meeste huidoliën. Voor je gezicht kun je eventueel een exfoliant gebruiken. Dit is een soort scrub, maar dan in crèmevorm en op basis van melkzuur, salicylzuur of glycolzuur. Een exfoliant verwijdert dode huidcellen, waardoor een crème beter zou intrekken. Ook pigmentvlekken zouden erdoor verminderen.

TIP: heb je een heel droge huid? Smeer na het reinigen wat witte vaseline op de nog vochtige (gezichts)huid en laat die de hele nacht intrekken.

7. Zorg voor zonbescherming

Gebruik een dagcrème met een uv-filter van SPF 15 of meer. Zelfs met bewolkt weer kan het gehalte aan uv-licht in de atmosfeer vrij hoog zijn. Dit kan pigmentvlekken en een droge huid veroorzaken. Zorg daarom altijd voor bescherming.

8. Beweeg!

Hoe meer je beweegt, hoe beter je huid wordt voorzien van zuurstof en voedingsstoffen. Dit is weer belangrijk om de aanmaak van collageen op peil te houden.

9. Stop met roken

Roken is om talloze redenen slecht voor je, bijvoorbeeld omdat het funest is voor je huid.

10. Overweeg hormoontherapie

Als bovenstaande oplossingen niet helpen, heb je waarschijnlijk een ander huidprobleem. Raadpleeg in dat geval je arts. Blijken de klachten echt overgangsgerelateerd te zijn, dan kan hormoontherapie misschien uitkomst bieden.

Bron | gezondheidsnet.nl