Opvliegers: waarom krijg je ze en wat kun je ertegen doen?

Deel dit artikel:

Klotsende oksels, knalrode wangen en een hartslag die bij het minste geringste omhoog schiet: zijn dit symptomen die je bekend in de oren klinken? Dan zou je last kunnen hebben van opvliegers, een van de bekendste overgangsverschijnselen.

Maar wat zijn opvliegers nu precies – en belangrijker – wat kun je ertegen doen?

Wat is een opvlieger?

Een opvlieger is het best te omschrijven als een plotselinge warmtegolf in je bovenlichaam. Het begint met een intense hitte in je borst, die vervolgens naar je nek en hoofd stijgt. Dit gaat vaak gepaard met rode wangen, een verhoogde hartslag en zweetaanvallen. Opvliegers kunnen dertig seconden tot enkele minuten duren.

Oorzaak

Opvliegers worden veroorzaakt door een afname van het hormoon oestrogeen. In de overgang schommelt de hoeveelheid oestrogeen en wordt uiteindelijk minder. Dit heeft invloed op de hypofyse, een hormoonklier in de hersenen die onder andere verantwoordelijk is voor de aanmaak van verschillende hormonen, hartslag en ademhaling. Doordat je een schommelende of lage hoeveelheid oestrogeen in je lichaam hebt, kan de hypofyse verkeerde ‘informatie’ krijgen. Dan kan de hypofyse in de veronderstelling verkeren dat je het heel warm hebt, terwijl dit niet zo is. Je hypofyse neemt dan maatregelen om je weer af te koelen. Je huid wordt klam en koud en je gaat zweten, ook wel bekend als een opvlieger.

Wat kun je ertegen doen?

Hoewel opvliegers niet helemaal te voorkomen zijn, kun je wel een aantal dingen doen om de klachten te verminderen.

Wél eten

Met behulp van fyto-oestrogenen kun je het aantal opvliegers en de hevigheid ervan verminderen. Fyto-oestrogenen zijn plantaardige hormonen die van nature voorkomen in bepaalde voedingsmiddelen. Denk aan sojaproducten, bepaalde noten en zaden, peulvruchten, en graansoorten zoals tarwe, mais, haver, gerst en rogge.

Niet eten

Probeer ‘opvliegwekkend’ voedsel zo veel mogelijk te laten staan: pittig gekruid eten, suiker en producten van wit meel, producten met veel eiwitten en vlees en gevogelte. Ook koffie, frisdrank, thee en alcohol kun je het best vermijden.

Gezonder leven

Naast voedsel kan ook je levensstijl de hoeveelheid en intensiteit van je opvliegers beïnvloeden. Vrouwen die roken hebben bijvoorbeeld eerder, vaker én langer last van opvliegers. Vrouwen die veel bewegen hebben er daarentegen weer minder last van, doordat sporten stressverminderend werkt. En stress is óók een grote uitlokker van opvliegers.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Purewow, Gezondheidsplein
Foto | iStock