Sip? Volgens dit onderzoek is stofzuigen dan een heel goed idee

Deel dit artikel:

Dat sporten goed is voor je humeur, is wetenschappelijk bewezen: je maakt dan het gelukshormoon endorfine aan. Maar dat stofzuigen hetzelfde effect heeft?…

Dat je van stofzuigen een goed humeur krijgt, blijkt uit een nieuw onderzoek dat is gepubliceerd in The Lancet Psychiatry. Je hoeft niet per se een marathon te rennen of te zwoegen in de sportschool om je stemming een oppepper te geven. Nee, volgens deze wetenschappers heeft simpelweg een rondje wandelen of een huishoudelijke klus als stofzuigen en de ramen lappen precies hetzelfde effect. Sterker nog: misschien werkt het nog wel beter dan fanatiek sporten.

Anderhalve dag per maand minder sip

Om tot deze conclusie te komen, namen de onderzoekers het sportieve doen en laten van een miljoen Amerikanen onder de loep en bekeken ze door hen ingevulde enquêtes. Er werd kritisch gekeken naar het sportgedrag van de deelnemers en naar hun mentale gezondheid.

Wat bleek? Gemiddeld zitten mensen zo’n drie en een halve dag per maand niet lekker in hun vel of voelen zich zelfs depressief. Als ze geregeld sporten, een rondje wandelen of bijvoorbeeld stofzuigen, wordt dat aantal sippe dagen al met anderhalve dag per maand ingedamd.

 

Te veel sporten maakt ongelukkig

Mensen die drie tot vijf dagen per week een halfuur tot een uur bewegen, hebben daar volgens de studie het meest profijt van voor hun psyche. Maar er bestaat zeker ook zoiets als té veel sporten. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat mensen die 23 keer per maand sporten – of langer dan negentig minuten per sessie – er mentaal slechter aan toe waren dan degenen die minder vaak of korter bewegen.

Wij houden je niet tegen om een marathon te lopen als je lichamelijke conditie dat toelaat. Goed bezig! Maar voor je mentale gezondheid kun je volgens deze onderzoekers dus beter aan yoga doen, gaan wandelen of de stofzuiger en raamzeem erbij pakken.

Psycholoog vs. stofzuigen

Actief zijn wordt door artsen ook aangeraden bij depressieve gevoelens. Sporten of bewegen is trouwens maar een  van de vele dingen die daartegen kunnen helpen. Zo is structuur ook belangrijk, net als contact met andere mensen. En misschien heb je meer aan gesprekken met een psycholoog of eventueel aan medicijnen. Maar hé, gestofzuigd zal er hoe dan ook moeten worden…

Bronnen | Elite Daily, The Lancet, thuisarts.nl
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.