Dít is volgens onderzoek het beste tijdstip om je ontbijt te eten

Deel dit artikel:

Vaak wordt gezegd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Niet alleen zorgt het eerste wat je eet ervoor dat je stofwisseling op gang komt. Door goed te ontbijten, heb je gedurende de dag ook minder behoefte om te snacken. Typisch gevalletje win-win. Daarbij is het tijdstip waarop je ’s morgens iets naar binnen schuift ook van belang.

Of je nu iemand bent die uitgebreid aan tafel ontbijt of onderweg een broodje eet: volgens de Amerikaanse Dr. Oz maakt het niet uit hoe je ontbijt, maar wél hoe laat je dat doet. Aan popsugar.co.uk vertelt de bekende voedingsdeskundige dat uit onderzoek blijkt dat je dat het best kunt doen binnen een uur nadat je wakker bent geworden.

Lunch en diner

Als je langer wacht, krijg je volgens de deskundige te maken met een hongergevoel. En hoe meer trek je hebt, hoe groter de kans is dat je naar veel en ongezond voedsel grijpt. Dat geldt overigens ook wanneer je op een te laat moment je lunch of avondeten neemt. Op welk moment van de dag je die twee maaltijden het best kunt plannen? Dr. Oz adviseert vier à vijf uur na het ontbijten te lunchen en dan weer een uur of vijf, zes later te dineren. De avondmaaltijd kun je beter niet te laat op de avond plannen, omdat je lichaam dan minder verteert en verbrandt dan overdag.

Vaste tijdstippen

Volgens de voedingsdeskundige is het belangrijk om op vaste tijdstippen te eten en je hier goed aan te houden. Hiermee voorkom je dat je eetbuien krijgt. Toch een ongezonde hongerklap? Met deze healthy snack kun je die verslaan!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bronnen | marieclaire.co.ukglamour.nl
Beeld | iStock