Onbeperkt nitraatrijke groente: het mag weer!

Deel dit artikel:

Tot voor kort kon je maar beter niet te vaak nitraatrijke groenten eten, en al helemaal niet in combinatie met vis. Onlangs zijn die adviezen van het Voedingscentrum aangepast: alle beperkende adviezen voor het eten van nitraatrijke groente als spinazie of sla zijn opgeheven.

Wat is nitraat?

Nitraat zit met name in bladgroente, zoals spinazie, sla, rode bietjes, andijvie en bleekselderij. Nitraat is ongevaarlijk, maar in het lichaam kan het worden omgezet in nitriet en vervolgens in schadelijke nitrosamines. Uit eerdere onderzoeken was nog gebleken dat het mogelijk was om te veel nitraat binnen te krijgen door het veelvuldig eten van nitraatrijke groente.

Nieuwe inzichten

Uit nieuwe analysegegevens blijkt dat het eten van nitraatrijke groente praktisch geen risico vormt voor de gezondheid. Ook in combinatie met vis kan de groente geen kwaad. Het advies om nitraatrijke groente niet opnieuw op te warmen was al eerder komen te vervallen.

Meer variatie

Als consument heb je dus nog meer vrijheid om te variëren met de verschillende soorten groenten. Er is niet één ‘gezondste groente’. Het gaat er juist om af te wisselen, zodat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Met 250 gram bereide groente per dag zit je goed en dat mag dus ook onbeperkt met nitraatrijke groenten.

Meer over nitraat, nitriet en nitrosamines lees je op de website van het Voedingscentrum

Bron | Voedingscentrum