Omega 3: essentieel voor een goede gezondheid

Deel dit artikel:

Ken je ze nog? Die vieze lepeltjes levertraan bij het ontbijt? Toch is deze vieze smaak ergens goed voor geweest. Levertraan is rijk aan Omega 3 en deze essentiële vetzuur is erg belangrijk voor een goede gezondheid. Margriet legt uit wat Omega 3 is en wat het voor je gezondheid kan betekenen.

Wat is Omega 3

Vind je het ook zo moeilijk om elke dag braaf volgens de Schijf van Vijf te eten? Toch is het erg belangrijk om elke dag gezond en gevarieerd te eten. Een belangrijk onderdeel van de schijf zijn essentiële vetzuren. Omega 3 behoort tot de groep van essentiële vetzuren. Laat het woordje “vet” je niet afschrikken. Gezonde vetten heb je echt nodig! Ook in de strijd tegen de kilo’s. Omdat we Omega 3 niet zelf kunnen aanmaken moet je deze essentiële vetzuren met je voeding binnenkrijgen.

Onmisbare bouwsteen

In een gezond voedingspatroon hoort een beetje vet thuis. Vetten bezorgen ons: energie, essentiële vetzuren en in vet oplosbare vitamines. Vitamines zoals A, D en E vind je enkel terug in voedingsmiddelen die vetten bevatten. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat we te weinig essentiële vetzuren zoals Omega 3 binnen krijgen.

Omega 3 en je gezondheid

Voldoende Omega 3 is essentieel voor een goede gezondheid. Omega 3 versterkt je immuunsysteem, is mogelijk een ondersteuning voor een goede mentale gezondheid, is belangrijk voor een goede groei en helpt bij het voorkomen van problemen met hart en vaten. Wil je gelijk aan de slag? Deze voedingsmiddelen zijn rijk aan omega 3: lijnzaadolie, walnoten, sojabonen, olijfolie, spinazie, haring en tonijn.