Kun je beter in de ochtend of in de avond sporten?

Deel dit artikel:

Sporten is voor velen van ons nogal een opgave. Wanneer je dan eindelijk de moed bij elkaar hebt geraapt om naar de sportschool te gaan, wil je natuurlijk ook dat je workout zo’n groot mogelijk effect heeft. Kun je daarom beter in de ochtend of in de avond sporten?

Er is voor beide iets te zeggen.

Nuchtere maag

Als je een echte vroege vogel bent en het niet erg vindt om de wekker om 05.00 ’s ochtends te zetten, dan is in de ochtend sporten niet zo’n slecht idee. Er zitten namelijk een heleboel voordelen aan verbonden. Allereerst zorgt sporten op een nuchtere maag voor een betere vetverbranding, blijkt uit onderzoek. Als je niet gewend bent om met een nuchtere maag te sporten, pas dan wel op: je kunt er duizelig of misselijk van worden.

Lekker slapen

Daarnaast zorgt een vroege workout voor een lagere bloeddruk en betere nachtrust in de avond, blijkt uit deze studie van de Appalachian State University. De onderzoekers ontdekten dat zeven uur ’s ochtends de beste tijd is om te sporten. Maar het grootste voordeel is misschien wel dat mensen die vroeg sporten gedurende de dag meer calorieën verbranden én gezondere keuzes maken.

Gezondere keuzes

Je metabolisme wordt namelijk goed wakker geschud, waardoor je lichaam gedurende de dag sneller vet verbrand. Daarnaast maak je tijdens het sporten gelukshormonen aan, waardoor je je de hele dag beter en positiever voelt. Hierdoor ben je ook in staat gezondere keuzes te maken wanneer het op eten aankomt.

Beter voorbereid

Maar ook in de avond sporten heeft zo z’n voordelen, als je je ’s ochtends liever nog een keertje omdraait. In de avond is je lichaam namelijk beter voorbereid op een zweetsessie in de sportschool. Je spieren zijn opgewarmd, waardoor je twintig procent flexibeler bent dan in de ochtend. Daarnaast heb je tussen twee en zes uur ’s middags meer testosteron in je lichaam, waardoor je spieren een workout beter aankunnen.

Maximale kracht

Deze theorie wordt ondersteund door een studie van het Clinical Research Center aan de Universiteit van Chicago. In de avond kun je meer gewicht tillen en cardio langer volhouden, omdat je spieren én longen op hun maximale kracht zitten in de avond. Dus hoewel je workout in de ochtend meer effect heeft, kun je in de avond meer doen. In plaats van tien squats kun je er misschien wel twintig, en in plaats van twee kilometer hardlopen kun je er vier.

Discipline en regelmaat om te sporten

Het enige risico van ’s avonds sporten is dat je de hele dag de tijd hebt om smoesjes te bedenken, waardoor de kans groter is dat je uiteindelijk de avond doorbrengt op de bank. Een stukje discipline is dus ook belangrijk, maar uiteindelijk kun je zelf beslissen of je het fijner vindt om in de avond of ochtend te sporten. Regelmaat zorgt er uiteindelijk écht voor dat je verschil gaat zien.

Bron | Elitedaily.com
Beeld | iStock

Wil je wel vroeg sporten maar heb je moeite met wakker worden? Word makkelijker, frisser en energieker wakker met natuurlijk licht van deze Wake Up Light. Nu met 45% korting in de Margriet Shop – en gratis thuisbezorgd!