Waarom je beter nóóit een ijsbad na het sporten kunt nemen

Deel dit artikel:

Veel professionele sporters zweren erbij: een ijsbad nemen na het sporten. Het zou spierpijn verminderen, ontstekingen voorkomen en ervoor zorgen dat je snel weer door kunt. Maar nu blijkt dat zo’n ijsbad helemaal niet zo’n goed idee is.

Het zou namelijk juist een tegenovergesteld effect hebben.

IJsbad helpt niet bij spierherstel

Het is waar dat een ijsbad ervoor zorgt dat je spieren minder pijn doen, maar dat betekent niet dat ze ook sneller herstellen. Het is net als een paracetamol tegen hoofdpijn: het vermindert het symptoom, maar verhelpt niet de oorzaak. Als je na een ijsbad dus weer gaat sporten zonder dat je je spieren genoeg hebt laten herstellen, kun je hiermee juist schade aan je spieren toebrengen.

Verhinderde spierontwikkeling

Maar dat blijkt niet de enige reden waarom een ijsbad na het sporten een slecht idee is. Koud water verhindert de spierontwikkeling zelfs, blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Maastricht. Voor het onderzoek werd er een experiment uitgevoerd met mannen die twee weken lang aan gewichtheffen deden. Hierbij werd gekeken naar het effect van ijsbaden op de snelheid van spiereiwitsynthese: hoe snel spieren herstelden na een work-out.

Minder aminozuren

Na iedere sportsessie, staken de deelnemers één been twintig minuten lang in een bad met koud water. Vervolgens werden zij onderzocht op het aantal aminozuren in hun spieren. Dit zijn de bouwstenen van proteïnen, die nodig zijn om spieren te herstellen en versterken. En wat bleek? Het been dat in het ijswater had gezeten, bevatte na iedere sportsessie minder aminozuren dan het andere been. Dat betekent dus dat deze spieren minder snel zullen groeien en herstellen. Een ijsbad kan dus helpen om de pijn te verzachten, maar vermindert de spierontwikkeling.

Bron | Het Laatste Nieuws
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.