Twee dingen die je absoluut níét moet doen als je ’s nachts wakker wordt

Deel dit artikel:

Nu de hittegolf voorbij is en de nachten weer wat koeler worden, is het een stuk makkelijker om door te slapen tot de wekker gaat. Word je nachtrust om welke reden dan ook toch verstoord? Dan zijn er twee dingen die je vooral moet laten. 

Hoewel het misschien een goed idee lijkt – je bent nu immers toch wakker – om een bezoekje aan de wc te brengen en een glaasje water te drinken, is het een stuk verstandiger om lekker te blijven liggen. Tenzij je écht nodig moet plassen, natuurlijk. “Alleen al door te gaan staan, schiet je hartslag omhoog,” legt slaapspecialist Michael Breus uit aan Het Laatste Nieuws. “Wanneer je slaapt, daalt je hartslag tot een bepaald ritme. Hierdoor is je lichaam ontspannen genoeg om te kunnen rusten. Sta je op, dan verstoor je dat ritme waardoor je vervolgens nog meer moeite hebt om weer in slaap te vallen.”

Geen telefoon

Daarnaast zou je beter niet kunnen kijken hoe laat het is als je wakker schrikt. “Dat zet je ertoe aan om uit te rekenen hoelang het nog duurt totdat de wekker gaat,” aldus de slaapdeskundige. Je smartphone kun je dus beter links laten liggen, óók om te zorgen dat je geen nieuws of berichtjes gaat checken (en beantwoorden) midden in de nacht. “Probeer zo veel mogelijk te ontspannen zodat je snel weer indommelt.” Wat volgens Breus in elk geval belangrijk is, is het voorkomen van stress. “Zodra je je ergens druk om maakt, wordt het nog lastiger om de slaap weer te vatten.”

Bron | hln.be
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook leuk om te lezen